היום הראשון שאחרי הגירושים

Liraz Nachmias, Mismeret, Israel
Divorce / Essays 2019

יש דברים שקורים בן לילה, יש אירועי חיים שלוקח שנים לתכנן ועוד עשור לבצע ועוד חיים שלמים לחשוב האם הבחירה הייתה נכונה ..

לגירושים אין חוקים.

יש כאלה ויש כאלה.

מה שבטוח שברגע שמתבשלת החלטה כזו בראש ,אין דרך חזרה….

מה שלא יקרה בסוף, החיים כבר לא יראו אותו דבר.

בזוגיות בטוח שכלום לא בטוח.

קשר זוגי איכותי נתפס בדרך כלל  כקשר שבו בני הזוג חווים יחד רגעי אושר, הבנה משותפת, תקשורת בונה ונעימה לאורך זמן .  זמנים רווי מתח, תסכול, חוסר אמון מתמשכים יוצרים בן בני הזוג תחושת ריחוק ונחשבים כמפרקים עבור המערכת הזוגית . קריסה כלכלית, בעיות בריאותיות, עומס בעבודה, פיטורים עלולים להוביל לזיהומים קשים בזוגיות.

תורת החסידות פותחת עבורנו חלון לנקודת מבט שונה. לפיה דווקא הרגעים שנחשבים קשים ומרחיקים בתחושת האושר בזוגיות הם אלה שמקרבים בן בני הזוג, מחזקים את הקשר ויוצרים עמידות לאורך זמן.

במאמר זה אסקור את שיטת אית”ן [1]– פסיכולוגיה יהודית בתלת ממד , שמבוססת על ספר “התניא” ,אציג דוגמאות לכלים שמציעה השיטה להתמודדות עם אתגרים בזוגיות. ובסיום אדגים כיצד ניתן להשתמש בעקרונות השיטה להתמודדות עם אתגרים בחיים זוגיים , דרך סיפור עקידת יצחק כמשל.

על ספר “התניא” שאל רבי זוסיל מאנפאלי  זצ”ל: איך אפשר להכניס אלוקים כל כך גדול בספר כל כך קטן… כנראה שרק האדמו”ר הזקן , מייסד חסידות חב”ד ,בעל התניא יכול להסביר מושגים כל כך רחבים בצמצום.  במאמר זה ישנו חיסרון בצמצום בהסברים .

בספר התניא , מסביר האדמו”ר הזקן ,שלכל יהודי יש שתי נפשות . נפש אלוקית ונפש בהמית. הנפש האלוקית מחברת אותנו לצד הרוחני שבנו והנפש הבהמית מחברת אותנו לצד הארצי שבחיינו. שיטת אית”ן, מסבירה כי כל הרגשות החיוביים מגיעים מהנפש האלוקית וכל הרגשות השלילים מהנפש הבהמית. כל רגש מפרש לנו את המציאות באופן שונה. כל ירידה, אם היא מפורשת נכון ע”י כוחות השכל היא הדרך הכי מהירה לעליה הכי גבוהה. הכל תלוי בפרשנות השכלית לאירוע. נקודת המוצא מבוססת על ההנחה החסידית שדווקא בחושך הכי גדול מסתתר האור הכי חזק.

קשר זוגי ללא ירידות הופך עם הזמן לאנמי וחסר חיות, דווקא המרחק, הקושי, המשברים, אםהם מלווים בתהליכים נכונים , הם אלה שמייצרים תחושת קרבה חזקה יותר. מציאות שמפורשת במחשבות חיוביות מובילים בהכרח לרגשות חיוביים כגון- לשמחה, להודיה, לתענוג , ובהכרח לפתרונות יצירתיים, יעילים להתמודדות עם כל אתגר. ההבנה הבסיסית שבלי ירידות אין עליות, אין ריגושים, מבלי לאבד משהו אין יכולת להעריך אותו, רותמת אותנו לנכונות לעבודה ולתשוקה לקידום.

כל תוכנת מחשב או אפליקציה רצינית מחייבת אותנו להתקין גרסה מחודשת כל פרק זמן.

בדיוק כמו בחיים הזוגיים.

אם אני לא מעדכנת גרסה בזמן לא יקרה כלום, האפליקציה תמשיך לפעול…אבל ככל שיחלפו הימים המכשיר יאט את פעולתו עד שאי אפשר יהיה להשתמש באפליקציה. עדכון בזמן מונע תקלות במכשיר הסלולר….בדיוק כמו בחיים הזוגיים – כל הזמן צריך לעדכן גרסה. לשפר , להשתכלל. הבעיה מתחילה כשיש התנגדות לעדכון גרסה.

האדמו”ר הזקן , רבי שניאור זלמן “בעל התניא” מנחה אותנו בדיוק כיצד ניתן לעדכן גרסה בקלות וללא “באגים” במערכת. גיבור ספר התניא הוא “הבינוני” – זה שאינו צדיק ואינו רשע . זה שחי חיים מלאים התמודדויות ותמיד נשאר על המשמר. “הבינוני” הוא זה ששולט על מחשבותיו , מעשיו ודיבורו אבל לא על כוחות השכל. שם יש בו מאבק תמידי בן הנפש האלוקית לבן הנפש הבהמית . מאבק שניתן לזיהוי לפי הפרשנות הרגשית.

עם איזה רגשות אני מביטה על המציאות הפרטית שלי? אם מדובר ברגש חיובי סימן שהנפש האלוקית היא השולטת כרגע על המערכת השכלית, ואם עולה בי רגש שלילי – הנפש הבהמית הוא זה שמפרשת לי את המציאות. התוצאה תלויה בפרשנות האישית שלי לאירוע. אם עולים בי רגשות של מרמור, תסכול , עצבים, כעס, זעם אני עלולה לזהות את בן הזוג שלי כאויב, את עצמי כקורבן ואת המציאות הפרטית שלי כטרגדיה מתמשכת. והאמצעים שעומדים לרשותי להתמודדות יהיו הכי הגיוניים, ומתבקשים במצבי.. להציל את נפשי כמה שיותר מהר… ולהימלט לחוף מבטחים.

אם זכיתי במשקפיים ורודות ואני מצליחה לפרש את המציאות כאתגר, אני אגייס בתוכי משאבים שונים להתמודדות. משאבים לא הגיוניים, לא מתאימים, לא שפויים, יהיו כאלה שיקראו לזה שיגעון , אחרים יצירתיות החסידות תקרא לזה איתן. הנקודה הכי סמויה שחבויה במעמקי הנפש שאינה נגישה לי בחיי היום יום פרט למצבים קיצוניים. היא מופיעה בי בלי הודעה מראש יש בה אינסוף כוחות, אינסוף יצירתיות אינסוף פתרונות ותמיד היא מביאה איתה סוף טוב.החלק הכי משמעותי בנפש האלוקית הוא האיתן שבה. “איתן הוא עצם הנשמה שדבוקה בהעצמות” [2]. איתן זה החלק בנשמה שמתגלה רק בזמנים מיוחדים של “מסירות נפש” , ברגעי קודש מיוחדים כגון יום כיפור . הכרת נקודת האיתן היא הכלי הכי משמעותי לעבודה בשיטת איתן. כשיהודי לומד  להכיר את המקום הזה , להרגיש אותו , הוא מסוגל להשתמש בו גם באופן מודע ולא רק במצבים קיצוניים בחיים.

הנפש הבהמית מתוארת כמשל בספר התניא “כמלך זקן וכסיל”  [3] והנפש האלוקית מתוארת כילד מסכן וחכם  .כוחות האיתן שבנשמה, ע”פ ספר התניא , נמשלים לילד המסכן והחכם [4]. שיטת איתן מלמדת כיצד ניתן לגלות את היכולות שלה, כיצד אפשר להנגיש אותה לעצמי במציאות היומיומית… פיתוח הכרה ברווחים שהיא מביאה איתה , וזיהוי של הוירוסים שמונעים ממנה להיחשף ,(בדיוק כמו בכל תוכנה מחשב/ אפליקציה. ידע רחב על תכונות התוכנה תאפשר לי להשתמש בה ביעילות מירבית ולהעניק הגנה נגד וירוסים שפוגעים בתוכנה.) והכי חשוב איך היא יכולה לתרום לשיפור המערכת הזוגית ולמה זה בסוף תמיד נגמר בגירושים…

כל סיפור מסיפורי התורה צופן בתוכו מסר לעבודה פנימית שבנפש. סיפור “עקידת יצחק” ,מספר “בראשית”, מאפשר להבין כמשל את הצגת נקודת האיתן שבנשמה כזמינה לכוחות הנפש . בסיפור העקידה אברהם מצווה ע”י הבורא לקחת את בנו ולעקוד אותו על המזבח לעולה. זהו משל חזק ל”ילד החכם והמסכן”. מסכן בגלל שלא מאפשרים לחוכמה שבו לבו לידי ביטוי. ילד פלא גאון שמושיבים על כסא ומכריחים אותו לשתוק ולתת למבוגרים לטפל בבעיה…וזו בדיוק הבעיה!

אברהם מייצג את ספירת החסד – את הטוב שבי, החלומות , השאיפות, היכולות  הפוטנציאל הטהור. כמו כל פוטנציאל ניתן לממשו בשני דרכים ישמעאל או יצחק , פראות חסרת גבולות או משמעת עצמית גבוהה, ריסון , שמביאה בהכרח לשמחה – כשמו של הילד יצחק.

ישמעאל מסמל את עולם התוהו – חוסר גבולות, פראות , רצון לכבוש את העולם מבלי להתייחס לשיקולי עלות מול תועלת, מבלי התבוננות באחריות האישית שלי, מותר לדרוס, מותר להרוס הכל למען מטרות אגואיסטיות.

יצחק מסמל את ספירת הגבורה  [5]– הגבולות, הדיוק, המשמע העצמית החזקה. יראה , מודעות עצמית גבוהה , מודעות למגבלות וליכולות, דבר שמוביל בהכרח לחוויה אישית של עונג – מהיכולת שמירה על הטוב שבי שלא יתבזבז או יהרס.

כשהולכים לעקידה – כשמתחילה בעיה זוגית , השכם בבוקר מתחיל סיפור העקידה…יש ללכת למזבח ,לשרוף אותה, להעלות אותה למודעות גבוהה.  אברהם הזריז לא מחכה רגע, השכם בבוקר הוא הולך לעקידה עם שני בניו יצחק, ישמעאל ואליעזר העבד הנאמן.

אליעזר עבד אברהם מסמל  את זה שיש לו המון עצות אחיתופל שלעולם לא עוזרות ,רק מסבכות את הבעיה. כל היועצים הלא מקצועיים שאני בוחרת לשתף אותם כשמתחיל אתגר בזוגיות , חברה , חמות, אמא, וכ’ שמאוד רוצים לעזור אבל אין להם הכשרה מקצועית כמו רופא ללא הסמכה רפואית שמזמין אותי לטיפול כירורגי בארגז חול ולא בחדר ניתוח סטרילי…

כבר בהוראות היצרן, בתוכנת ההפעלה של החומרה, הקב”ה מורה לאברהם קח נא את בנך, את יחידך אשר אהבת את יצחק…אנחנו רגילים להשתמש בשני הילדים ובעבד לפתור אתגרים בחיים – ישמעאל אליעזר  ויצחק. הגיע הזמן שנשאיר את ישמעאל עם אליעזר מרחוק הם לא חלק מפתרון האתגר.

רק יצחק. בנך יחידך אשר אהבת.

את הטוב שבי – החלומות, השאיפות, הפונטציאל הטוב שבזוגיות ניתן לשדרג גרסה בשלב הזה רק עם מידת הגבורה – יצחק. צריך ללכת יחד לעקידה – אברהם ויצחק . לממש את החלומות השאיפות, יתרונות הקדמה והחידושים הטכנולוגיים ( לא רק בסלולר, אלא גם אלא שבנפש…)עם משיחי – הילד שבי התמימות היצירתיות מתוך גבורה חזקה ואיתנה מאפשרת לשרוף אידיאלים שלא מתאימים ולייצר אידיאלים חדשים.

דווקא בדור של הפרעות קשב וריכוז – כשהמציאות משתנה ללא הרף, הטכנולוגיה, המדע, הסביבה, יש צורך לתת מענה זהה גם באורח חיים .מכשיר חזק עם מערכת הפעלה מתקדמת, זיכרון עם שטח אחסון גדול, רזולוציה נכונה על המציאות, מצלמה ששומרת זיכרונות מתוקים בזיכרון, מכשיר חזק שלא ישבר מכל נפילה ולא יאבד מידע מכל חדירה של מים או לחות ,מסך גדול שמאפשר לראות את כל הפרטים (גם אלא שבצדדים) , יכולת להתקין מגוון רחב ומגוון של אפליקציות שונות כגון ניווט מדויק, תחזית מזג אוויר ( במיוחד באירועים משמעותיים) , ואיך אפשר בלי אפליקציה שמאפשרת גישה ישירה למעקב רציף בחשבון הבנק שבלב. ובשפת הנפש-  יצחק . מידת הגבורה עיקביות ,יראה מתוקנת, לעיתים צריך אפילו גבורות חזקות מאוד , משמעת עצמית גבוהה, אחריות , נכונות למאמץ , אמון עצמי גבוה, אמון בקשר הזוגי, בטחון חזק, סבלנות  (יש אפליקציות שלוקח זמן ממושך עד שהן מתעדכנות במכשיר. ) וכמובן אי אפשר בלי גיבוי על ענן בקביעות. ובדיקת באגים : בדיקה עצמית כל הזמן של איזה ערכים מנהלים את הקשר שלי, איזה רגשות אני מביאה לקשר, איזה מפריעים , איזה מקדמים. איזה זכרונות, עקרונות צריך לשמור כל הזמן? ( לדוג’ תקשורת מכבדת, שפה ראויה…)

זה דורש לחיות בתנאי מעבדה .

הכל מדויק

הכל מדוד. תקציב סגור .

אבל רק ככה אפשר להנות ממרוץ החיים.

“ויזרע יצחק בארץ ההיא וימצא בשנה ההיא מאה שערים ויברכהו ה’….ויגדל האיש הלוך וגדל עד כי גדל מאוד…” [6]

התנהלות נכונה במצב זוגי מאתגר, ע”פ המודל של יצחק אבינו, נכונות למאמץ לעבודה = זריעה, מביאה תוצאות מבורכת הרבה יותר מכל הגיון אנושי, פי מאה יותר , ובנוסף מאפשרת הגדלה = צמיחה בקשר הזוגי, חיזוק בכוחות הנפש, ושיפור באיכות החיים. ובהמשך גם את ברכתו של הקב”ה – תוספת באיכות הקשר הרבה מעבר לחישובים הגיוניים, שפע ממקור לא צפוי…

יצחק מסמל את נקודת האיתן בנשמה . את המקום הפנימי הטהור המדויק, זה שלא נעלב, לא נפגע, סולח בקלות , מחפש ריגושים , מעדיף לטפס על חומה מאשר לעלות על מדרגות , לא חושש מנפילות, דבוק במטרה, נהנה מהתהליך, בדיק כמו ילד בגן משחקים מול שלל מתקני טיפוס מסובכים. ילד מביט על מתקני טיפוס באושר, הוא מחכה לרגע שיגיע לגן משחקים , בניגוד לזקן  הכסיל שעייף ממרוץ החיים, מואס באתגרים, מחפש את הספה הנוחה והמוכרת וחש מאויים ומוטרד מול שובבות ילדותית.

” אל תגעו במשיחי” :[7]

משיחי אלא תינוקות של בית רבן , במובן הפשוט מדובר על ילדים [8] , בשפת האית”ן הכוונה למשיחי שלי , הילד שבי ,בתוכי . זוהי נקודת האיתן בנשמה , שמחפשת אתגרים ריגושים , מתחננת לשכלל יכולות לשפר ביצועים , לטפס הכי גבוה, הכי מהר, שם היצירתיות היא אינה מוגבלת, היא אינסופית “חלק אלוקה ממעל ממש”  [9]. כמו שאני מאמינה שהקב”ה הוא אינסוף ויכול הכל , בדיוק באותה מידה אני מאמינה שבכל יהודי, נקודת האיתן, “משיחי” מכילה בתוכה את האפליקציה לאינסוף פתרונות, יכולות, אמונו. שם יש בתוכי אינסוף סבלנות, אמונה, בטחון, רוגע, ניצחון, תענוג, אומץ, תוקף, רוממות, מלכותיות.

חיבור לנקודת האיתן יכול לקרות במידי- רק לפתוח את האפליקציה. את השער ולהכנס.

וזוהי תכלית החיים , הסיבה שלשמה נשמה ירדה לעולם הזה. “להיות לו יתברך דירה בתחתונים” – [10]לייצר חיים רוחניים בתוך עולם גשמי, להאמין שסופרמן זה לא המצאה מסרט אמריקאי, סופרמן שיכול לעוף ולהציל את העולם זה נשמה יהודית. זה הפוטנציאל שבי. שרק מתחנן שיקחו אותו לגן המשחקים של העולם הזה….הבינוני , גיבור ספר התניא , אינו צדיק ואינו רשע הוא זה שתמיד מתאמץ , עובד, מזיע, נלחם ברגשות שלילים ולא מפסיק לרגע.

יצחק בחסידות מסמל את ספירת הבינה  [11]- את השער לעולם ההבנה, התבוננות בכל פרטי המציאות, נכונות למאמץ לראות את העולם דרך העיניים של הזולת שמולי , מה בן/ בת הזוג שלי מרגישים מול המציאות כרגע, מה הרצונות שלהם – אין כאן התבטלות ומחיקה של הצרכים האישיים שלי , רק הזמנה להתבוננות , להקשבה לזה שמולי , ניסיון להגיע להבנה, מהם הצרכים של השני, מאפשרת לי לחפש פתרונות זוגיים שיועילו לשני הצדדים , ללא צורך בהגנה על כבודי/ רצונותי יש שולחן עבודה גדול וחזק שאפשר לחקור יחד ולחפש מתוך אינסוף פתרונות את הפתרון האלוקי שמתאים לשנינו יחד.

בעזרת שכל שמונחה בקור רוח , שמוכן לחקור את האמת בצורה אובייקטיבית ללא שיפוטיות וללא ביקורת, האמת האלוקית יוצאת לאור– הפתרון הלא הגיוני, לא מתקבל על הדעת , ללא אגו, ללא פוזה ללא ניצחון על הזולת אלא ניצחון משותף .

זה קשה ,

זה לא מהעולם הזה.

זו דרכה של החסידות . לחיות בתוך העולם, מעל חוקי הטבע, כמו סופרמן . כשהנפש הבהמית שלי מסבירה לי שפגעו בי ,רמסו את כבודי, התעללו בי , ניצלו את הסבלנות שלי , אני מוזמנת לפתוח את האפליקציה של האיתן שבי להכנס לשער הבינה ולשאול את עצמי – למה היא/ הוא בחרו להתנהג ככה? על מה בתוכי לא שמרתי, איזה אוצרות בזבזתי?  לאן ברחה השמחה, מתי היא היתה? איך אפשר להזמין אותה שוב, מה הרווח? מה התועלת?

שאלות תמימות של ילד , של “משיחי”.

הוא הגיבור של העולם

הוא הגיבור שלי

הוא הגיבור שבי.

“אל תגעו במשיחי”

אל תפריעו לו לכבוש את העולם.

ואת יצחק , הילד פלא , הגיבור האולטימטיבי , ששולט בכעסים, שמתגבר על הפחדים , על התסכול, שלא מאמין בייאוש, באובדן, בהרס עצמי …

את הילד האהוב, האופטימי האולטימטיבי …אברהם מעלה על המזבח. על שולחן הניתוחים של הבעיה, ומעלה

אש , חיות , התלהבות , שמחה אושר, אהבה, אמת, משיח. ומשם הסוף הטוב ברור ומתבקש. קוראים לזה בשפת הקודש בית מקדש…מחכים ומתפללים לזה כבר יותר מאלפיים שנה. הפעם האפליקציה זמינה להתקנה.

אני מזמינה אתכם לתרגיל קצר שבו תתכננו את היום הראשון שלכם אחרי הגירושים.

הגירושים מישמעאל ומאליעזר.

הגירושים מהרגשות השלילים

איך יראו החיים שלכם בלעדיהם?

מה תעשו כשתחיו רק עם רגשות חיוביים? רק עם נקודת איתן מאירה פועלת ?

מטפסת גבוה ?

תרגיל לילדים בלבד :בחרו מצב בזוגיות שקשה לכם איתו. שמציף בכם רגשות שלילים כגון – כאב, עצבות, כעס , יאוש או כל רגש שלילי אחר.

בחרו 5 רגשות שלילים והצמידו לכל רגש משפט שיתארו את הקושי שלכם.

לדוגמא כעס – זה מכעיס שלא מכבדים בקשות שלי. זה עצוב לי לראות ש…

יאוש – אין סיכוי לשיפור….וכדומה.

קחו את הילד הקטן שבכם , זה שתמיד שמח אופטימי ומאושר , את איתן שלכם, את משיחי – תנו לו להביט לרגע על מגרש המשחקים ולתאר לכם ב5 משפטים מה הוא רואה.

עכשו דמיינו לרגע את נקודת האיתן בבן/ בת הזוג – רשמו 5 משפטים דמיוניים מה היה מתאים לכתוב בשמו / בשמה על הבעיה.

איזה רגשות עולים בכם לאחר כתיבת התרגיל?

אם ציינתם רגשות כגון שמחה, אושר, אמון, בטחון – התרגיל הצליח. אם לא סימן שהזקן והכסיל שבכם הוא זה שמילא את השאלון …תשלחו אותו בחזרה לספה עם שמיכה מפנקת תנו לו לישון לרגע מלאו אותו קצת במרמור, תסכול, עצבים שירגיש בנוח וירדם מאושר…

ובשקט תחזרו לתחילת התרגיל. תוסיפו תרגיל הקדמה –ליבש גלימת קסם (הדוגמא לגלימה שלי :אמירת פרק תהילים או פרק תניא) שימו “משקפי על” של סופרמן – ( משפט מנצח שהילד שבכם אוהב לשיר…) ורישמו :איזה רגשות אני מזמין/נה להרגיש כדי שיעזרו לי לפתור את הבעיה. מה צריך לקרות כדי שאצליח להרגיש אותם? ועכשו שוב פתרו את התרגיל

בהצלחה ד”ש לאיתן ממני , תמסרו לו שאני מחכה לו בקיר טיפוס החדש על הר המוריה…..בגאולה.

מצ”ב נספחים:

נספח א – המאמר ממנו נילקח הרעיון לחיבור.

נספח ב- מכתבים מאת כ”ק האדמו”ר הרבי נשיא דורנו בנוגע לנקודת האיתן.

נספח א :

ספרי כ”ק אדמו”ר > מאמרים מלוקטים > חלק א > בס”ד. ש”פ תולדות, מבה”ח כסלו ה’תשכ”ז

332

ויזרע יצחק בארץ ההיא וימצא בשנה ההיא מאה שערים ויברכהו ה’1, וצריך להבין, דמזה שנאמר ויברכהו ה’ לאחרי וימצא גו’ מאה שערים, משמע שויברכהו ה’ הוא ענין נוסף על זה שמצא מאה שערים, וצריך ביאור מה שאומר ויברכהו סתם ואינו מפרש במה ברכו. גם צריך להבין, הרי גם זה שמצא מאה שערים (מאה פעמים מכפי ששיערו) הוא לא ע”פ דרכי הטבע אלא ברכת ה’, ולאידך, גם הברכה דויברכהו ה’ שלאחרי מציאת המאה שערים היא שיצחק נתברך בברכה זו (ויברכהו ה’), ואעפ”כ מציאת המאה שערים מייחס הכתוב ליצחק (וימצא גו’ מאה שערים), ובהברכה שנתברך יצחק לאחרי שמצא מאה שערים אומר ויברכהו ה’.

ב) ויובן זה בהקדים מה שממשיך הכתוב2 ויגדל האיש וילך הלוך וגדל עד כי גדל מאד, שע”י ויזרע יצחק גו’ נעשה הגדלה ביצחק עצמו, ויגדל האיש גו’. דשני הענינים שבפסוק ויזרע יצחק גו’, וימצא גו’ מאה שערים וויברכהו ה’, הם בנוגע להתבואה3, וימצא מאה שערים הוא ריבוי מופלג בהתבואה עצמה, ויברכהו ה’ הוא שמכר תבואתו בדמים יקרים4. והגם שכל עניני האבות [ובפרט עניני האבות האמורים בתורה] הם ענינים רוחניים5, דמזה מובן שבהתבואה דיצחק הי’ (גם) ענין רוחני, ושני הענינים דוימצא מאה שערים וויברכהו ה’ הם גם בנוגע לענין הרוחני דתבואת יצחק, מ”מ, הם רק בנוגע לענין פרטי (תבואה). ובהפסוק שלאח”ז מוסיף שע”י העבודה דויזרע יצחק גו’ נעשה הגדלה גם בכללות ענינו, ויגדל האיש גו’.

ויש לומר הביאור בזה, ע”פ מ”ש הצ”צ במאמרו ד”ה זה6, דאיתא במדרש7 בא יצחק אף הוא האיר שנאמר8 אור זרוע לצדיק וכתיב ויזרע יצחק. היינו שהזריעה שזרע יצחק הוא אור זרוע לצדיק. ובתדב”א9 איתא עה”פ ויזרע יצחק אין

333

זריעה אלא צדקה שנאמר10 זרעו לכם לצדקה. ומבאר בהמאמר11, דמ”ש בתדב”א שויזרע יצחק הוא צדקה קאי גם על כל המצוות שנק’ בשם צדקה, כמ”ש12 וצדקה תהי’ לנו13. וגם התורה נק’ בשם זריעה, כמ”ש14 שש שנים תזרע שדך הם שיתא סדרי משנה15. וזהו שויזרע יצחק הוא אור זרוע לצדיק, שהוא אור התורה והמצוות שזרוע (נתלבש) בדברים הגשמיים שבעוה”ז16. ועפ”ז יש לבאר מה שע”י העבודה דויזרע נעשה ויגדל האיש (בכללותו), כי ויזרע יצחק הוא עבודה כללית, העבודה דלימוד התורה וקיום המצוות. ועפ”ז יש לומר, שגם שני הענינים שבפסוק ויזרע יצחק גו’ (וימצא מאה שערים, ויברכהו ה’) הם ענינים כללים. דכמו שהעבודה דויזרע יצחק היא עבודה כללית (כנ”ל), גם הענינים שנמשכו מלמעלה ע”י עבודה זו הם ענינים כללים.

ג) והנה מבואר בכ”מ17, דזה שתורה ומצוות נקראים בשם זריעה קאי על הירידה דתומ”צ להתלבש בדברים גשמיים, שהכוונה בזה היא לצורך עלי’, בדוגמת זריעה בארץ שהיא בשביל הצמיחה בריבוי יותר מכמו שהי’ בתחלה. וצריך להבין, דע”פ ביאור זה, הלשון זריעה בתומ”צ שייך בנוגע להקב”ה, שהוא הוריד התומ”צ למטה18, ולא בנוגע לקיום התומ”צ דהאדם. וממ”ש ויזרע יצחק מובן שגם קיום התומ”צ דהאדם היא ירידה לצורך עלי’. ויש לומר הביאור בזה ע”פ מ”ש בהמאמר בסופו11 עוד פירוש באור זרוע לצדיק, דענין הזריעה הוא לזרוע בנפש הבהמית המשכת שכל ומדות של נפש האלקית, שעי”ז נעשה צמיחה ועלי’ בהשכל והמדות דנפש האלקית. דכיון שהשרש דנפש הבהמית הוא למעלה מהשרש דנפש האלקית, דנה”א שרשה בתיקון ונה”ב שרשה בתוהו, לכן, ע”י זריעת השכל ומדות דנפש האלקית בנפש הבהמית נעשה צמיחה (עלי’) בנפש האלקית. ולהעיר, דבלקו”ת19 מבואר שאור זרוע לצדיק קאי על ירידת נפש האלקית להתלבש בנפש הבהמית, ומלשון המאמר לזרוע בנה”ב המשכת שכל ומדות של נה”א, משמע, שהאדם צריך לזרוע השכל ומדות דנה”א בנה”ב.

334

והענין הוא, דבעבודת הנשמה (גם לאחרי ירידתה למטה) ישנם שני אופנים. עבודת הנשמה מצד עצמה, ועבודתה לברר את נה”ב20. וזהו פירוש לזרוע השכל ומדות דנה”א בנה”ב, כי השכל והמדות דנה”א כמו שהם מצד עצמם (גם לאחרי ירידת הנשמה למטה) אי אפשר שיהי’ על ידם בירור נה”ב, ובכדי שיפעלו בנה”ב הוא ע”י ירידתם והתלבשותם בהשכל והמדות דנה”ב20, זריעה. ויש לומר, שעד”ז הוא בקיום התומ”צ, שבכדי שיהי’ חיות בהתומ”צ הוא כשקיום התומ”צ הוא באהבה ויראה21, ובכדי שע”י האהוי”ר דהנשמה יהי’ חיות במעשה המצוות שעי”ז יהיו פרחא לעילא22 הוא ע”י ירידתם והתלבשותם בהעשי’ (דהמצוה)23. וזהו שקיום התומ”צ דהאדם נק’ בשם זריעה, ויזרע יצחק.

ד) והנה על פי הנ”ל שהעבודה דויזרע יצחק היא זריעת (ירידת והתלבשות) הכחות דנה”א בקיום המצוות ובבירור נה”ב, צריך לומר, שענין וימצא מאה שערים הוא (לא המשכה מלמעלה הבאה ע”י קיום התומ”צ מצ”ע, אלא) העלי’ דנפש האלקית שע”י ירידת הכחות שלה במעשה המצוות ובבירור נה”ב, הצמיחה שע”י הזריעה.

והענין הוא, כמבואר בהמאמר24, דמאה שערים הם חמישים שערי בינה שתי פעמים. והענין הוא, דבבינה שתי מדריגות (בכללות). יובל וסטרא דיובלא25. יובל הוא הבינה עצמה, וסטרא דיובלא הוא לא הבינה עצמה ורק מה שנמשך ממנה26. וזהו חמישים שערי בינה שתי פעמים, חמישים שערים שמסטרא דיובלא וחמישים שערים דיובל27 עצמו.

והנה מבואר במק”א28 בפירוש נו”ן שערי בינה, דכמו ששער כפשוטו הוא בסוף החצר שעל ידו יוצאים לחוץ, עד”ז הוא בנוגע לנו”ן שערי בינה, שהם בדרגא תחתונה דבינה, שעל ידם נמשך השכל במדות (דהמשכת השכל במדות הוא יציאה לחוץ מהשכל). ועפ”ז יש לומר, שגם חמישים השערים ביובל עצמו הם במוחין

335

השייכים למדות, אלא שבמוחין אלו עצמם שתי דרגות. השערים שמסטרא דיובלא שהם מקור ממש למדות [וכמו הטיית השכל, שכל המטה כלפי חסד ושכל המטה כלפי גבורה<28>], והשערים דיובל עצמו שהם בהשכל עצמו שלמעלה מהטי’ למדות, וענין השערים שמורה על יציאה לחוץ הוא כי כללות שכל זה (גם לפני הטייתו למדות) הוא שכל ששייך למדות29.

 

ה) וממשיך בהמאמר<11> עוד ביאור בחמישים שערי בינה שתי פעמים, שהם בשני האופנים דמלמטה למעלה ומלמעלה למטה. וכמ”ש30 לך הוי’ הגדולה והגבורה והתפארת והנצח וההוד כי כל בשמים ובארץ, “לך” בגימטריא נו”ן ו”כל” בגימטריא נו”ן31, וקאי על ה’ המדות [גדולה גבורה תפארת נצח והוד שהם עיקרי המדות] שכל אחת מהם כלולה מיו”ד, אלא שלך הוא מלמטה למעלה וכל מלמעלה למטה. דבעליית המדות לשרשם, הם בביטול, שאינם תופסים מקום, לך. וכשהם נמשכים מלמעלה למטה [ועד שנמשכים במדת היסוד, כי כל בשמים ובארץ32, שעי”ז הם נמשכים אח”כ במלכות, לך ה’ הממלכה גו’] הם בבחינת מציאות, ויתירה מזו, שהם נרגשים למציאות בשלימות, ע”ד יש לי כל33.

ויש לומר, דכמו שבמוחין (בינה), ענין שתי פעמים חמישים הוא שתי מדריגות, המוחין כמו ששייכים למדות (מסטרא דיובלא) ומוחין מצד עצמם, עד”ז הוא גם בנוגע לשתי פעמים חמישים דמדות, דנוסף להביאור שהם שני אופנים מלמטה למעלה ומלמעלה למטה, יש לומר, שהם גם ב’ מדריגות. המדות כמו שהם מצד עצמם, וכמו שהם נמשכים ע”י השכל. ובשתי הלשונות דלך וכל מרומזים שני האופנים שבמדות, העלאה מלמטה למעלה והמשכה מלמעלה למטה (כנ”ל), וגם ב’ המדריגות שבמדות.

והענין הוא, דשרש המדות הוא בעצם הנפש למעלה משרש השכל, אלא שהמשכתן הוא ע”י השכל. ושני ענינים אלה – ששרש המדות הוא למעלה משרש השכל, ושהמשכת המדות הוא ע”י השכל – הם בכל המדות. והיינו, שגם מדות השכליות, שרשן הוא בעצם הנפש. שלכן, גם המדות הנולדים מהשכל, אפשר שיהיו בתוקף גדול הרבה יותר מהשכל המולידם34. ועד”ז לאידך35, שגם מדות הטבעיות שבאדם, הן מתעוררות ע”י השכל. וכידוע הראי’ על זה36 ממ”ש37 אל ירך לבבכם אל

336

תיראו גו’, דלכאורה, הרי היראה במלחמה היא דבר טבעי ואיך שייך ציווי על זה אל תיראו, והביאור בזה, דכיון שהתעוררות מדות הטבעיות הוא ע”י השכל, לכן, כשישים דעתו ומחשבתו בזה, לא ירך לבבו ולא יראה ויפחד כלל. וכמ”ש הרמב”ם38 וכל המתחיל לחשוב ולהרהר במלחמה ומבהיל עצמו עובר בלא תעשה, שנאמר אל ירך לבבכם אל תיראו גו’, דגם יראה טבעית מתעוררת ופועלת כשמחשב ומהרהר בה.

והטעם לזה (שגם התעוררות מדות הטבעיות הוא דוקא ע”י השכל) הוא, כי שרש האדם הוא בתיקון [דשרש הבע”ח הוא בתוהו ושרש האדם הוא בתיקון], ובעולם התיקון העיקר הוא המוחין, וגם המדות דתיקון הם ע”פ המוחין. דהגם שגם בתיקון שרש המדות הוא למעלה משרש המוחין, דאו”א במזלא אתכלילו וז”א בעתיקא אחיד ותליא39, מ”מ, המשכתן הוא ע”י המוחין. דמהחילוקים בין מדות דתהו למדות דתיקון הוא, שבתוהו נתגלו המדות כמו שהן מצד שרשן בכתר [דזהו אחד הביאורים בזה שהספירות דתוהו היו בבחינת כתרים40], ומדות דתיקון הם ע”פ המוחין41. ומזה נשתלשל גם באדם ששרשו הוא בתיקון, שהמדות שלו (גם מדות הטבעיות) הם ע”פ השכל. והחילוק בין מדות טבעיות למדות שכליות הוא, שבמדות שכליות (הגם ששרשן הוא בעצם הנפש למעלה מהשכל) נרגש בעיקר שהם מדות של אדם (מדות דתיקון) שעיקרו הוא מוחין, ובמדות טבעיות (הגם שהתעוררותן הוא ע”י השכל) נרגש בעיקר השרש שלהם בעצם הנפש שלמעלה משכל.

ויש לומר, שבב’ הלשונות לך וכל מרומזים גם שני הסוגים שבמדות (מדות טבעיות ומדות שכליות). והענין הוא, דזה שנתבאר לעיל שהמדות כמו שהן בשרשן הן בביטול, לך, הכוונה היא (בעיקר) לזה ששרש המדות הוא בכתר (ועד”ז באדם, זה ששרש המדות הוא בעצם הנפש), דכיון שהכתר הוא מובדל מכל הספירות, לכן, כשהספירות (המדות והמוחין) כלולות בכתר, הן בהעדר המציאות. משא”כ בנוגע לזה שהמדות נמשכות מהשכל, כיון שהשכל הוא עילה למדות, לכן גם כשהמדות כלולות בשכל, הן בבחינת מציאות. ועפ”ז יש לומר, שמדות הטבעיות, שנרגש בהם ששרשן הוא בעצם הנפש, שייכים ללך, ומדות השכליות שייכים לכל42.

ו) וזהו הקשר והשייכות דוימצא מאה שערים לויזרע יצחק, זריעת הכחות דנפש האלקית בנה”ב (ועד”ז בעשיית המצוות), כי המדות דנפש האלקית ששרשה

337

בתיקון הם במדידה והגבלה לפי השכל, והמדות דנפש הבהמית ששרשה בתוהו הם בתוקף בלתי מוגבל, וע”י זריעת המדות דנה”א במדות דנה”ב נמשכים מאה שערים, שתי פעמים חמישים, מדות דתיקון ומדות דתוהו. ויש לומר, דמ”ש וימצא מאה שערים, דמציאה היא שלא לפי ערך העבודה, הוא, כי המדות דהנשמה הם באין ערוך לגבי שרשם43, המדות דתיקון, ומכ”ש המדות דנה”ב (שהמדות שלה הם בתאוות עוה”ז) שהם באין ערוך לגבי שרשם במדות דתוהו. ולכן, המשכת המאה שערים, מדות דתיקון ומדות דתוהו, ע”י שהמדות דנפש האלקית מבררים המדות דנפש הבהמית, הוא מציאה שלא לפי ערך העבודה44.

 

ז) וממשיך הכתוב ויברכהו ה’, שהוא למעלה יותר גם מוימצא מאה שערים. ויובן זה בהקדים דאיתא במדרש45 אין הקב”ה מעלה את האדם לשררה עד שבודק ובוחן אותו וכו’, וכן אתה מוצא באבינו אברהם נסהו הקב”ה עשר נסיונות ועמד בהן ואח”כ ברכו שנאמר46 וה’ ברך את אברהם בכל, וכן יצחק נסהו בימי אבימלך ועמד בנסיונו ואח”כ ברכו שנאמר ויזרע יצחק בארץ ההיא ויברכהו ה’. ומבאר הצ”צ47 בענין וה’ ברך את אברהם בכל, דכל הוא פנימיות הכתר, שבבחינה זו, אין אתערותא דלתתא מגעת לשם, ולאחרי שעמד אברהם בעשר נסיונות כנגד ע”ס שבהן שייך אתעדל”ת, אזי ברכו בכל, פנימיות הכתר. ועפ”ז יש לומר גם בנוגע לויברכהו ה’ שנאמר ביצחק לאחרי שעמד בנסיונו, שויברכהו ה’ היא ברכה והמשכה ממקום שאין אתעדל”ת מגעת לשם. וזוהי ההוספה דויברכהו ה’ על וימצא מאה שערים, דוימצא מאה שערים הוא המשכה שע”י אתעדל”ת48, אלא שההמשכה היא שלא לפי ערך האתעדל”ת. ולכן נאמר וימצא מאה שערים, שיצחק מצא אותם ע”י האתעדל”ת שלו. ולאחרי זה אומר ויברכהו ה’ – ברכה והמשכה מלמעלה מצד עצמה, ויברכהו ה’49.

338

וממשיך הכתוב ויגדל האיש וילך הלוך וגדל עד כי גדל מאד, שאומר כאן הלשון גדל ג’ פעמים. ויש לומר, שג’ הגדולות הם כנגד ג’ הענינים דויזרע וימצא ויברכהו. ויגדל האיש היא ההמשכה שלפי ערך האתערותא דלתתא (ויזרע), שבכללות היא המשכת אור הממלא. וילך הלוך וגדל היא ההמשכה שלא לפי ערך האתעדל”ת (וימצא), שבכללות הוא המשכת אור הסובב. ולכן נאמר הלוך וגדל, דענין ההליכה היא באור הסובב שלמעלה מהשתלשלות50. גדל מאד היא ההמשכה ממקום שאין אתעדל”ת מגעת לשם (ויברכהו ה’), דבכללות הוא המשכת העצמות. ולכן נאמר גדל מאד, דאמיתית ענין הבל”ג (מאד) הוא בהעצמות.

**********

נספח ב :

א. רשות ונתינת­כח לרופא לרפאות[12]

… בהזדמנות זו הנני להביע ת”ח לכת”ר, באשר כנראה מדברי הרבנית תחי’ עודד את רוחה, ויה”ר שגם מכאן ולהבא ירפא לא רק את גוף החולים הבאים אליו, אלא יעודד ג”כ את רוחם ויחזק בטחונם בהשי”ת.וידוע אשר כמרז”ל שחזקי’ גנז ספר רפואות, כבר נזהר הרמב”ם שלא יפרשו את המאמר נגד חכמת הרפואה, ופי’ שזה הי’ ספר סגולות (פי’ המשניות להרמב”ם פסחים ספ”ד, מורה נבוכים ח”ג פל”ז) ונתנה תורה רשות (ועפ”י חסידות פי’ ג”כ כח) לרופא לרפאות. ואף שדעת הראב”ע (שמות כא, יט) שזהו רק בחולי שבחוץ ולא שבפנים (ראה ג”כ רמב”ן בפתיחתו לפי’ עה”ת ור”פ בחוקותי הובא בט”ז ליו”ד ר”ס של”ו) — הרי כבר הלכה רווחת בישראל כהרמב”ם להשתמש ברפואות, ולבטוח בהשי”ת שישלח דברו — ע”י איש פלוני וסם פלוני — וירפאם. . .

(ממכתב א’ אלול, תשי”א)

… ידוע, אשר רפואה מתקנת מכאן ולהבא (כתובות עד, ב) אבל אפשר גם לעקור את כל [הענין] מעיקרו (ראה חולין מח, א. שו”ת צפנת פענח ח”א סי”ד). והנה הגוף חיותו ובריאותו תלוים בנפש, וחיות ובריאות הנפש של איש הישראלי תלוים בתומ”צ, וכמרז”ל רמ”ח מ”ע כנגד רמ”ח אברים שס”ה מל”ת כנגד שס”ה גידים (זהר ח”א קע, ב) שאין זה רק דמיון במספר, אלא אדרבה מפני שייכות הענינים זל”ז משתוים הם במספרן (ראה תניא פרק נ”א).

והנה ברפואת האדם ברוחניות, רפואת הנפש, שמזה משתלשלת רפואת הגוף, ישנם ג”כ שני האופנים, אם רק תיקן המצב מכאן ולהבא, או עקירת הדבר מעיקרו והוא אם ע”י עבודה מיראה או מאהבה (יומא פו, א), אשר ע”י עבודה מאהבה לא נשאר גם רושם ממצב הבלתי מתאים הקודם ברוחניות, וחוזרים לאיתנם בגשמיות וברוחניות, לאיתן שבגוף ע”י גילוי איתן שבנשמה (ראה קו”א בתניא ד”ה וצדקה כנחל, לקו”ת ר”פ ראה, ד”ה אנכי נותן לפניכם היום ברכה).

(ממכתב כ”ו מ”ח, תשי”ג)[13]

במענה על מכתבו — בלי הוראת זמן הכתיבה — בו כותב אודות שאלת הרופא במקום, ועיין ג”כ סנהדרין סוף פרק א’, ובפרט ע”פ פירוש הרמב”ם (הלכות דיעות

לכללות (ועצם) האדם, וכפסק ההלכה “חרשו נותן לו דמי כולו23” (מי שגרם חרשות לאחר חייב לשלם לו את שווי כל גופו).

* * *

דרגה זו של פנימיות הלב נקראת בשם “איתן”, כפי שמבאר כ”ק אדמו”ר הזקן24, וז”ל:

משכיל לאיתן האזרחי26, איתן הוא עצם הנשמה. . . חלק אלקה ממעל. . . ואיתן הוא התוקף דהנשמה הבא בגילוי בהכח דמסירת נפש, ואיתן לשון יושן27, בלתי מחודש. . . וזהו משכיל, שהוא המקור הממציא ומגלה את השכל, הנה משכיל הוא רק לאיתן, דאיתן יש לו משכיל, מה שעל ידי כח המשכיל הוא האזרחי, מזריח לכל הכוחות והחושים”.

במלים פשוטות: “איתן” הוא עצם הנשמה, שהיא חלק אלוקה ממעל. מהפירושים של “איתן” הוא — תוקף וקשיות28, והכוונה לכוח החזק של הנשמה המתגלה בעצם מסירות הנפש של כאו”א מישראל אל הקב”ה,

פירושו של “איתן” הוא גם “יושן29” — עתיק, שכן התוקף והחוזק של הנשמה אינו דבר מחודש ונוסף30 אצלה אלא זוהי האלקות שיש בנשמה מאז ומתמיד, בהיותה “חלק אלקה ממעל”.

תודה רבה לאתר ספריית חב”ד ליובאוויטש שהנגיש את כל החומר בצורה כל כך קלה ונעימה.


[1] שיטת איתן – פסיכולוגיה יהודית פותחה ע”י הגב’ חנה רות אברהם בעלת מכון איתן.

[2]   אגרות קודש > כרך ה > א’שצב

(הועתק בקונטרס לימוד החסידות פ”ג) וז”ל:

“משכיל לאיתן האזרחי, איתן הוא עצם הנשמה שדבוקה בהעצמות חלק אלקה… נר”ן ונשמה לנשמה, נגד ד’ אותיות שם הוי’, ואיתן הוא התוקף דנשמה הבא בגילוי בהכח דמס”נ… ואיתן לשון יושן בלתי מחודש, והוא שם ע”ב… מקור הממציא ומגלה את השכל, הנה משכיל זה הוא רק לאיתן, דאיתן יש לו משכיל, מה שע”י כח המשכיל הוא

[3]   “טוֹב יֶלֶד מִסְכֵּן וְחָכָם מִמֶּלֶךְ זָקֵן וּכְסִיל אֲשֶׁר לֹא יָדַע לְהִזָּהֵר עוֹד.” (ספר קהלת, פרק ד, יג)

[4] ספר המאמרים > תרצ”ב > בס”ד. ש”פ פקודי רצ”ב פּאַסטאָוו > רנ אדמו”ר הריי”צ:

בא לאדם בהיותו בן י”ג שנה וכדאי’ במד”ר ע”פ טוב ילד מסכן וחכם ממלך זקן וכסיל וגו’, טוב ילד מסכן וחכם זה יצ”ט ולמה נק’ שמו ילד לפי שאין מזדווג לאדם אלא מבן י”ג שנה… ולמה נק’ שמו מסכן לפי שאין הכל שומעין לו (ניט אַלע… ולמה קורא אותו זקן מפני שהוא מזדווג לו לאדם מילדותו עד זקנותו, (שהיצה”ר הוא אומן ועושה…

[5]   מתוך ספר הנפש  מאת הרב יצחק גינזבורג הוצאת גל עיני

[6] פ תולדות, מבה”ח כסלו ה’תשכ”ז  ספר בראשית פרשת תולדות כו, יב.

[7] תהלים קה טו

[8]   מעובד מ’התוועדויות’ תשנ”ב כרך א, עמ’ 146, מאת הרבי מליובאוויטש

[9] ספר התניא פרק א. הכוונה לנפש האלוקית שבישראל.

[10] ספר התניא פרק לו .

[11] מתוך ספר הנפש  מאת הרב יצחק גינזבורג הוצאת גל עיני.

[12] ספרי כ”ק אדמו”ר > לקוטי שיחות > כרך לו > הוספות – עניני רפואה > א. רשות ונתינת­כח לרופא לרפאות > 271

[13] ספרי כ”ק אדמו”ר > לקוטי שיחות > כרך לז > הוספות – מכתבים > פסח > 162