סוד ההצלחה בחיים

Mordechai Segal, Kfar Chabad, Israel
Essays 2019 / Personal Growth

וודאי רבים מכם לאחר הכותרת, מצפים לשמוע פתרונות מהירים, פתרונות קסם, פתרונות מיידים, ושאר כל השמות היפים.

אז בואו נודיע  במילים הכי ברורות שלא תהיינה טעויות:

אין פתרונות קסם!!!

אין כזה דבר ולא יהיה דבר כזה, אפילו הזוכים בלוטו לרוב מאבדים את כספם בדרך כזו או אחרת.

העמל וההשקעה תמיד יהיו הדרך להצלחה האמתית בחיים. ומי שיקלוט את זה יותר מוקדם כך ייטב לו.

המאמר הזה מיועד לאנשים עם רצון מינימלי לעשיה ועבודה מאומצת ולא קלה. מי שלא חושב שהוא יכול או רוצה מספיק, יכול כבר עכשיו לחזור לעיסוקיו.

המאמר הזה בכל אופן לא ידבר אליו.

כעת נתמצת  את מה שכתבתי במאמר:

נסביר על המקור לחוסר ההצלחה ע”פ משנתו של הרבי מליובאוויטש על יסוד הפתגם : “תחשוב טוב יהיה טוב” . נסביר את גודל הצורך  לעזרה בכמה כלים, ונדגיש את יגיעת האדם עצמו, שהיא מכתיבה  את הכללים.

וזו לא דרך של פתרון קסם אלא של עבודה פנימית ואמיתת.

המקור לפתרון: 

לאחר ההקדמה הארוכה  והסבלנות נתחיל ב”סוד ההצלחה בחיים”:

בדרך כלל כשמתחילים לדבר על נושאים כאלו, מאבדים טיפה את הריכוז וההתעניינות. אך בכל זאת אנא מכם תחזיקו ראש, כי בסוף זה ישתלם לכם מאוד. (תנסו ותיווכחו).

ידוע שכל מילה בתורה מדויקת מאוד. “וכל תג, פיק, ואות בתורה דורשים תילי תילים של הלכות” .

לפי זה שאלתי היא, כאשר משה רבינו ראה שני אנשים רבים ביניהם, והעיר לאחד מהם שבא להכות את חברו על התנהגותו, וענה המכה למשה רבינו בחזרה, “ה להרגני אתה רוצה כאשר הרגת את המצרי”???. מתברר שכמה ימים לפני זה. משה רבינו הרג מצרי שהכה יהודי ללא סיבה, וטמן את גופתו בחול. ופתאום משה רבינו הבין שהמכה ראה את זה. לכן מיד כתוב בהמשך “ויחרד משה ויאמר אכן נודע הדבר” .

מוסבר שמשה רבינו לא רק שלא ברח ישר ממצרים, אלא אפילו פרעה תפסו, ובא להורגו ונעשה צווארו שיש, ועוד כמה ניסים שעזרו לו לברוח ממצרים.

ואם כל אות בתורה מדויקת, והתורה היא הוראה לחיים, מדוע התורה כותבת משפט שלם?? משפט שלכאורה מיותר לחלוטין ש “ויחרד משה ויאמר אכן נודע הדבר”?, הרי המשפט הזה לא מוסיף כלום, חוץ  מנופח יפה לסיפור ?, והרי לא בשביל זה הגיעה התורה כדי לספר סיפורים, אלא מטרת התורה היא כדי ללמדנו הוראת בחיים היום יומיים. וידוע שתורה זה מלשון הוראה. ומה מוסיף הקטע הזה להוראה בחיים???.

התשובה המפתיעה:

הרבי מליובאוויטש שואל את השאלה הזו בשיחה(ליקוטי שיחות חלק ל”ו)ועונה תשובה חזקה מאוד שאף לא אחד עמד על זה לפניו:

במשפט הזה התורה העבירה מסר חזק ביהדות ולהצלחה בחיים בכלל:

התורה באה לומר לנו למה משה רבינו נתפס, ואז היה צריך לברוח בניסים ממצרים? בגלל ש”ויחרד משה ויאמר אכן נודע הדבר”. בגלל שמשה רבינו פחד ולא הייתה לו מספיק אמונה שבעז”ה יהיה בסדר. ופרעה לא יתפוס אותו, ובגלל חוסר האמונה הוא אח”כ נתפס, ונאלץ לברוח ממצרים.

זאת אומרת אם אמונתן של משה רבינו שיהיה בסדר ובעזרת השם יהי טוב הוא לא היו ניתפס ע”י פרעה.

מזה אנחנו לומדים פתגם שהרבי מליובאוויטש הרבה לחזור עליו:

“תחשוב טוב יהיה טוב”.

כוונת הפתגם=לא מה שחשבת:

רבים מכם וודאי מרימים גבה ואומרים “אני רציתי להיות מיליונר, וחשבתי על זה כל כך חזק מאוד, והיום אני בקושי סוגר את החודש”.

אז לכן עשיתי את ההקדמה הארוכה בהתחלה שמשאירה את הדלת פתוחה לכל מי ששונא עבודות קשות.

אם תחשוב על רצונך להיות מיליונר ואח”כ תשכח מזה. או שתרצה כל הזמן, אך לא תהיה מוכן להשקיע מעצמך יותר מידי בשביל זה,  אז אני רוצה לומר לך מילה אחת:

לא “חשבת טוב”. נקודה!!!

“לחשוב טוב” זה אומר להיות רציני עם מה שאתה חושב, לשנן לעצמך ,להאמין מכל הלב שזה אפשרי, ולעשות משהו בשביל הרצון שלך, ולא להתייאש באמצע. רק להמשיך ולהשקיע כל הזמן, ולהתייגע גם במצבים שנראה לך שאין סיכוי, ולהמשיך באמונה ברצון שלי ללא הפסקה, רק אז אתה יכול לומר ש”חשבת טוב”. כי רק כאשר האמונה שיהיה טוב חודרת בך לגמרי, ללא משחקים ומחשבות למיניהם, שאולי לא יהיה טוב, אלא שיהיה ברור לך שההצלחה בכיס שלך, כמו שברור לך שהשמים כחולים.

רק אז אפשר לגשת לחלק השני של המשפט ש”יהיה טוב”.

כמו שרואים במלחמה. שמתי מתחילה תבוסה? בנסיגה של חיילים. בגלל שאז גם אם יש חיילים שכן נשארו להילחם, הם יפסידו בטוח, מהסיבה שכבר אין להם ביטחון שהם ינצחו. כך גם אצלנו, מה שנחשוב שיהיה זה מה שיהיה!

סיפור מצחיק עם מסר מרטיט:

ברשותכם נוסיף סיפור שהוא אמנם מצחיק אך עם המסר האמתי ביותר שיכול להיות:

פעם היה סוחר גדול, שהיה שייך לו בית חרושת לעצים .הסוחר הזה לקח הלוואה של שני מיליון דולר מהבנק לצורך ענין מסוים.

יום אחד מודיע מנהל הבנק לסוחר שאם תוך חודש ימים הוא לא יחזיר את ההלוואה הוא יחסום לו את האשראי. כל מאמציו להסביר שהעסק עובד טוב והוא צריך רק ארכה של כמה חודשים כדי להחזיר את הסכום עלו בתוהו.

כשכולו רצוץ ושבור, הלך לפארק הקרוב להירגע קצת.

פתאום ניגש אליו אדם שהזדהה כמיליונר ושאלו לפשר פניו הנפולות. הסוחר גולל באוזנו את בעיותיו, וכאשר סיים לספר,  הוציא המיליונר צ’ק של שני מיליון דולר ונתנו לסוחר באומרו “בעוד שנה בדיוק. פה בפארק תחזיר לי את הכסף”.

הסוחר רץ לבנק, כולו מאושר, באומרו לעצמו “אני ינסה לשכנע עוד הפעם את מנהל הבנק, מקסימום אני ישתמש בצ’ק”. הוא מגיע למנהל, ומתחיל להסביר לו בביטחון מלא מדוע כדאי לו לתת לו ארכה של כמה חודשים. בסופו של דבר המנהל השתכנע ונתן לו ארכה.

כעבור שנה, הסוחר ניצב בפארק כמו שסיכם עם המיליונר, והביא לו את הצ’ק בחזרה תוך כדי שהוא אומר לו שלא היה צריך בסוף את הצ’ק.

פתאום, מגיע אח רפואי ולוקח  את המיליונר. עוד לפני שהסוחר מספיק לומר משהו, האח מסתכל עליו ועל הצ’ק שהוא אוחז, ואומר לו “גם לך הוא נתן צ’ק ואמר שהוא מיליונר? הוא עושה את זה פה לכולם…”

זה אמנם מצחיק, אך המסר מראה דבר יסודי וחשוב מאוד: המחשבה שולטת על המציאות. מה קרה פתאום שהמנהל החליט לתת לו ארכה? הרי הסוחר לא אמר לו מילה על הצ’ק של המיליונר? אלא שעכשיו הוא היגיע למנהל עם אמונה שהכל בטח יסתדר. כי מקסימום יש לו את הצ’ק. הביטחון המוחלט הזה שיהיה טוב גרם אח”כ לתוצאה שהמנהל בנק השתכנע. שפתאום ראה מולו מישהו שונה לגמרי ממה שהוא הכיר, מישהו עם ביטחון שבאמת יהיה בסדר, וזה מה ששכנע גם אותו, שיהיה בסדר עד שהביא לו ארכה שלא חלם לפני זה שיקבל אותה!

כך גם אנחנו, רק כאשר ההצלחה תהיה חדורה אצלנו חזק,(ע”י עבודה פנימית וחזקה) רק אז תבוא ההצלחה ובגדול!!!

מלחמה עם האויב= לא מה שחשבת!

נקודה נוספת, אך קריטית להצלחה ב”לחשוב טוב”. שהרבה אנשים טועים בה:

חלק מ”לחשוב טוב”, זה לא אומר להתחיל להילחם עם מחשבות של ייאוש,

זה רק מעצים אותם!!!

ממך נדרש רק “לחשוב טוב” דהיינו, לא לחשוב איך לא לחשוב מחשבות של ייאוש, אלא להתעלם מהם לגמרי, להסיח את הדעת מהם, ולחשוב רק מחשבה חיובית. ורק כך תיראו שפתאום המחשבות ייעלמו כלא היו או לפחות יתקטנו לממדים שלא הייתם מאמינים!

קחו דוגמא מראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, שכבר עשר שנים מכהן בתפקיד. מה הסוד שלו?, זה לא קסם, אלא דבר פשוט הרבה יותר, וזה שיש כאלה שמתנגדים לו ויעשו הכל כדי שלא יהיה ראש ממשלה זה מה שמעצים אותו לממדים כאלה שאין היום מועמד ראוי לראשות הממשלה. ההתנגדות אליו, זו המתנה הכי גדולה שה’ נתן לו.

וכך החרדות והחוסר אמונה בהצלחתנו, אנחנו לא צריכים להתייחס אליהם, ורק אז המחשבות האלו ייעלמו, כך שמה שיישאר, זו רק האמונה הוודאית בהצלחתנו.

נדגיש שוב, שנכון אמנם שזה קשה, אבל עם הרבה רצון והתמדה בלתי פוסקת, האמונה בהצלחה תשתרש בנו כ”כ, שלא נצטרך “לברוח ממצרים”. אבל כן נוכל לצאת ממצרים הפרטים שלנו, שמצירה עלינו מלהצליח, ולהצליח בכל אשר נעשה בעז”ה.

לסיכום:

הפתרון להצלחה = אופטימיות אמתית ללא משחקים. הדרך אליה = חשיבה חיובית כל הזמן, לגבי הדבר שרוצים להצליח בו. כי רק כך זה ישתרש בנו באמת ה”תחשוב טוב”. נכון, יהיו לכם רגעי משבר, ואפילו מצבים שתרגישו שאתם מאבדים סבלנות, שאתם עדיין מנסים ותגידו שעדיף לוותר. וכל אחד יש לו את הכישרונות שלו ובזה אין לי כישרון.

גם בשעה שבאים מחשבות כאלה, אל תוותר ותמשיך “להשתגע”.

זה מאוד קשה ,אבל חייבים לעבור על המכשולים האלה, כדי להשיג את החלק השני של המשפט, “יהיה טוב”, שאז וודאי ללא כל ספק ישיג את מה שהוא רוצה, ויוכל להסתכל לאחור ולומר ” זה היה שווה”.

אז מה אתם אומרים, נלך על זה?