טיפים של קאוצ’ינג חסידי

Arik Melchiali, Lud, Israel
Essays 2019 / Personal Growth

תורת החסידות מעבר להיותה חכמה עמוקה ותפיסת עולם מערכתית כללית ומקיפה, היא גם תורת חיים המאירה גם את דרך לחיים במגוון פרטים ופרטי פרטים.

להלן כמה התייחסויות ספציפיות של תורת החסידות, הנותנים טעימה וסוג של קאוצ’ינג חסידי לחיים רוחניים ערכיים וטובים יותר…

  1. להשקיע בקולקציה יוקרתית..

הגוף והנפש משלימים ומורים זה על זה בהרבה תחומים.
לדוגמא בגורמי אסתטיקה.

בני האדם שונים זה מזה במראם ובחזותם.
ישנם יפי תואר ומראה, וישנם מכוערים.
אך יש עוד מרכיב שיכול לאזן את התמונה, והם לבושים והבגדים בהם האדם מתעטר ומתעטף.

גם אדם מכוער, אם רק ילבש בגדי פאר וקולקציה ממותגת ואיכותית ,הוא יוכל להראות סוף הדרך.
לעומת זאת גם אדם יפה ביותר, אם ילבש  לבושים קרועים ובלויי סחבות הוא יראה גרוע מאוד.

כשם זה במראה הגוף, כך גם ביופי הנשמה.
יש אנשים בעלי נשמה גבוהה,  עדינה ובעלת רגישות וקליטה  רוחנית גבוהה, וישנם נשמות פשוטות ונמוכות יותר.
אך יש גם משמעות רבה ללבושי הנשמה – המחשבות הדיבורים והמעשים.
איכותם ונקיותם ישפיעו בצורה ישירה על מצב האדם הרוחני, לרע ולטוב…

ושם בעיקר צריך להשקיע.
למעשה, איכות הנשמה לא תלויה בבחירתנו.
לעומת זאת , לבושי הנשמה הם בשליטתנו המליאה, ומרכז שליחותינו בעולם …

מקורות: תניא פרקים ד. י”ב.

 

  1. מה הפלייליסט של המוזיקה שלך?…

המוזיקה היא צורך בסיסי ומובהק בכל התרבויות.

היא מופיעה משחר ההיסטוריה, בספר בראשית( ד, כא )

‘ושם אחיו יובל. הוא היה אבי כל תפש כנור ועוגב’.

היא מורכבת ממנגינות שונות המבטאים חסד ואהבה , גבורה דין ופחד, ולעיתים שניהם כאחד בהרמוניה מופלאה. ויש בה אף רבדים עמוקים יותר, של עומק לפנים מעומק.

הסיבה שהמוזיקאי הראשון נקרא יובל ,זאת מחמת שהיא מובילה וסוחפת איתה את האדם אל עבר גליה ועומק מסתוריה.

המוזיקה היא כלי חזק מאוד. וכשכזו, יש בה פוטנציאל חיובי והרסני כאחד.

תלוי איך משתמשים בה.

כשרותמים אותה למילים נבובות וחסרות אחריות ותוכן, היא יכולה להוריד את האדם אל עבר פי שחת ערכי ומוסרי, ולאידך בשימוש נכון ומושכל, יכולה היא לרומם את רוחו אל על מתוך כיסופים רוחניים ושמחת חיים.

מקורות: תורה אור ותורת חיים פרשת בראשית.

 

  1. נייס טו מיט יו..איזהו חכם הלומד מכל אדם.
    תמיד טוב להקשיב ולהחכים מאחרים , כי כל החיים הם בית ספר אחד ארוך.
    ‘ותשועה ברוב יועץ’, אמר החכם מכל האדם. חשוב מאוד להתייעץ כמה שיותר. כיון שכדברי חז”ל, אין חבוש מתיר עצמו מבית האסורים.
    הזולת, שאינו שבוי ברגש מסחרר ובנגיעה האישית, יוכל לתת לנו פרספקטיבה הגיונית ואובייקטיבית יותר.יחד עם זאת, חלק גדול מהתשובות נמצאות דווקא אצל האדם עצמו. אף אחד לא יוכל לרדת לעומק נבכי הנפש כמו האדם עצמו. ‘לב יודע מרת נפשו’.
    האדם מכיר את עצמו מכלי ראשון ומהכירות ישירה, ולעיתים דווקא בכוחו להביא לעצמו מזור.
    אחד מאדמו”רי חב”ד ענה לחסיד שהתלונן על מצבו הרוחני הירוד:
    מה לך מתלונן אצלי, בדוק ותבע מעצמך…
    פגוש את עצמך, שם תמצא את התשובות הרלוונטיות ביותר!

מקורות: אגרות קודש הרבי כרך ז, א’ תתקלא.

 

  1. איום המנהרות..

איום המנהרות הוא עתיק יומין.

ישנם לוחמה ישירה באויב , ויש לוחמה נסתרת תת קרקעית בעלת יכולת הפתעה ותנועה ללא רואה.

הפוטנציאל קיים בכל מקום. תוואי שטח שבגלוי נראה ירוק ופסטורלי, יכול לטמון בחובו ומתחתיו מנהרות אויב מסוכנות ביותר.

גם במלחמת הקיום הרוחנית עם היצר הרע, המצב כך.

יש מצב שבו האדם בטוח בכנות גמורה, שכולו רק טוב ונופת צופים, והוא אינו מכיר בכך שיכול מאוד להיות  שקיים בו ‘רע הנעלם’ – בתת המודע יכולים, ולעיתים אף שלא באשמתו, להסתתר נטיות שליליות ו’שדים מסוכנים’,  שבעת מבחן וניסיון יכולות ‘לצאת מהבקבוק’, ולהתגלות במלוא כיעורן .

על כך נצטווינו לברוח ממקום ניסיון, ולשמור מרחק בטיחות ממפגעים רוחניים, כיוון שלא בטוח שלא נצא משם בביזיון ובשן ועין..

מיגור המנהרות נעשה על ידי לימוד פנימיות התורה, היא פצצה חודרת שבכוחה להשמיד אף את המנהרות העמוקות ביותר.

החדשות הטובות הם שיש גם ‘מנהרות חיוביות’, הטוב הנעלם. גם כשאני לא מרגישים זאת במודע,  יש בנו כוחות וגנים חבויים מלאים טוב שרק מחכים שיציפו אותם החוצה, למודע ולמעשה בפועל..

מקורות: מאמר אך בגורל תשל”ה וש”נ

 

  1. מנוחה ונופש בהישג ידך…

אחד הצרכים הבסיסיים ביותר של אדם היא מנוחה.

מנוחת הגוף, ובעיקר מנוחת הנפש, שיש לה השפעה ישירה ופיזית על תחושת הגוף..

יש מנוחה פיזית, והיא די פשוטה: שבה האדם פשוט נח בפישוט ידיים ורגלים על מיטתו או על כורסתו.

ויש מנוחה נפשית, שהדרך אליה היא קצת יותר מפותלת..

הניגוד למנוחת הנפש אמיתית, היא כשאדם עושה ומתעסק באינספור עניינים, שכל אחד מהם עומד בפני עצמו, וממילא הוא כל הזמן נמצא בתנועה של שינויים.

סוג של כף הקלע, בה אדם נקלע ממצב אחד  למצב קיצוני אחר.

בדרך הטבע לא ניתן להימלט מכך. זה חלק אינטגרלי מהחיים. הד.נ.א של העולם, זה שינויים והגדרות של זמן ומקום.

הדרך היחידה והבטוחה לכך היא, כשהאדם חי עם משמעות ותכלית אחת כל חייו.

כשאדם חי בתחושה שהוא נמצא כאן כשליח ההשגחה העליונה וזה כל עניינו, ללא הבדל באיזה פרט הוא עוסק, הרי כל חייו הוא בתנועה אחת ארוכה, עקבית ויציבה, של ייצוג ה’ בעולם.

זהו הנופש האמיתי.

איים, ים, מרחבי דשא וחדרי פאר זה נחמד, אבל המנוחה האמיתית נמצאת במחוזות הרוחניים והנפשיים.

נופש אינו רק נוף-(ועל הא)ש, וחופש אינו רק חוף

-(ועל הא)ש

אלא בעיקר בתחום המשמעות.

נופש – מלשון נפש!

מקורות: שיחת שבת פרשת במדבר תנש”א

 

  1. נשק שובר שוויון..

האדם הוא יצור המלא קונפליקטים לבטים ודילמות וספיקות.

ככל שהוא לכם ורגיש יותר, כך חייו מורכבים יותר.

החלקים הנמוכים יותר באדם, מושכים אותו לכיוון החומר והאגו, ואילו החלק הטוב והעליון שבו מושך לכיוון החיובי.

מה שקורה בדרך כלל שהטייס האוטומטי שבאדם, מנהל דיאלוג פנימי מול עצמו, ואז מקבל החלטות.

לטוב ולרע.

אין ביטוח שהבחירה לעד תהיה חיובית.

הדבר דומה לשני מתאגרפים בזירה, שבפוטנציאל שניהם פחות או יותר באותו לבל, הם משתמשים באותם כלים ושיטות קונבנציונליות .הניצחון והתוצאה אינם מובטחים וטוטליים. הם תמיד תלויים ועומדים מחדש.

לעומת זאת יש דרך שבה האדם מפעיל נשק שובר שוויון,  את האטום שבו, את הרובדים העמוקים ביותר באישיותו ונשמתו, שמולם אין שום  תפיסת מקום לרצונות השליליים.

הכל מחוויר לעומתם.

בדיוק כמו מבוגר שלא צריך להילחם עם עצמו לא לשבת בארגז החול בגן המשחקים. הוא התבגר ולא שייך לשם כלל…

התבוננות מתמידה במהות הנשמה, שהיא אינסופית ומרוממת, תגרום לכך שבהדרגה אדם יאבד את העניין החם בענייני החומר, ויתפקס יותר ויותר לעניינים מילים ומהותיים יותר.

מקורות: מאמרי פדה בשלום תשנ”ב וש”נ

 

  1. למי יש לפרוט?..

שטרות גדולים בכיס זה תמיד טוב..

מסופר על אחד האדמו”רים שעשו לו מבחן לקבלת אזרחות אמריקאית, וכששאלו אותו: מיהי הדמות המופיעה על שטר ה20 דולר?

הוא ביקש ממזכירו להשיב, שאין לו מושג. כי הוא מעולם לא החזיק שטרות שהם לא 100$..

(למי שבכל זאת זה מעניין אותו.. הדמות על ה- 100$ היא של אנדרוו ג’קסון – 1767-1845, הנשיא ה-7 של ארצות הברית).

אך אליה וקוץ בה. לעיתים שטרות גדולים הם בעייתים. הם גדולים מדי לשימוש המיידי הנחוץ והשוטף.

דווקא שטר/ מטבע קטן יכול לעזור לעיתים יותר.

אדם יכול למות בצמא מול מכונת משקר עם צ’יק של מיליארד דולר בכיס. מה שיציל אותו כעת זה מטבע של 5 ש”ח..

כך בחיים אנו חווים לעיתים רגעי שיא רוחניים, אך ללא צ’יינג’ר קרוב זה לא יהיה אפקטיבי ופרודוקטיבי.

במקרים מסוימים, התנודות מגובה לשגרה, יכולות אף לגרום לנפילות מתח ולשפל עוד נמוך יותר מאשר מה שהיה לפני העליה.

עיין ערך נפילת חטא העגל, שקרתה מיד לאחר העליה המטאורית של מעמד הר סיני.

החכמה הגדולה היא לפרוט לכסף קטן את הרגעים הגדולים, את רגעי השיא לתרגם לתוכנית עבודה מסודרת יומיומית.

או אז, חומר הבעירה לא ישרוף את השגרה, אדרבה הוא יטיס אותה קדימה..

מקורות: לקוטי תורה ויקרא.

 

  1. קח את הזמן?..

הזמן הוא אחד הדברים החמקמקים ביותר.

מצד אחד הוא מכיל 50 אחוז מהיקום, המורכב מזמן ומקום,

ולאידך הוא משהו לא ממשי, שניתן לאבדו ולבזבזו בקלות.

לא רבים הם האנשים היכולים להעיד על עצמם שזמנם ממוצה עד תום, ללא רגע דל.

הסיבה שמאפשרת לנו לבזבז את הזמן, היא חוסר המודעות לחשיבתו המכרעת והקריטית.

כי באמת, בינינו, לכאורה למה זה טוב, למה להיות לחוץ לנצל כל רגע? מה רע להיות ‘שאנטי ופנאן’, ולקחת את החיים ב’איזי’?…

התשובה האמיתית היא שאכן הזמן מצד עצמו, הוא חסר משמעות.

חשיבותו נובעת מכך, שהוא מתנה אלוקית לאדם, שקיבל שליחות אלוקית, להאיר את עצמו ואת העולם, והזמן הוא המשאב המרכזי לכך –

הרי שכל בזבוז, ולו שניה אחת, מהווה מעילה באנרגיה אלוקית נשגבה ויקרה ביותר.

כמו חומר יקר ביותר, שכל גרם ממנו חשוב ביותר.

בדיוק כמו אדם שיכול להרוויח מליונים בכל שניה, הוא ינצל כל שבריר שניה, ולא יבזבזה בחלומות שווא ופטפוטי סרק, על פוליטיקה וכלכלה..

תובנה זו מביאה את האדם למוטיבצית-על לניצול טוטאלי ואבסלוטי של כל רגע בחייו, לדברים בעלי משמעות ערכית.

ואגב, חיים שכאלה ,על אף שלכאורה נראים לחוצים , הם מלאי סיפוק רוחני רב..

מקורות: מאמר ש”פ משפטים תשי”ב.

 

  1. לחץ מתוך אכפתיות..

כל ישראל ערבים זה לזה. כאחים ממש.. יתירה מכך, כגוף אחד. ובשורשם הראשון בה’ אחד, הם בכלל נשמה אחת.

למילים היפות האלו ,יש צורך בכיסוי ותכנית עבודה. זו לא התפייטות בעלמא. זו מציאות עובדתית בפיזיקה האלוקית.

זה אומר,  שחלק גדול מעבודת ה’ שלנו, צריכה להיות בהשקעה באהבת ישראל, דאגה לזולת בכל התחומים.

הן הפיזי, והן ויתרה מכך, בתחום הרוחני.

וכאן, בתחום הרוחני צריך להיות רגיש וחכם.

כי מצד אחד זה הכי חשוב, ומצד שני אדם לא אוהב שמתערבים לו בחיים.

ואמנם היכולת להשפיע נכון היא ממש בגדר אמנות. כבר בזמן הגמרא נאמר:

‘אמר רבי אלעזר בן עזריה – תמיהני, אם יש בדור הזה, שיודע להוכיח’.

זה לא פוטר אותנו. אדרבה זה מחייב אותנו ליצירתיות.

לעיתים מותר גם קצת להשתמש באסרטיביות אפקטיבית. ללחוץ באלגנטיות.

ובסוף האדם אף יודה לנו.

ובפן אישי:

לפני כחודשיים, בשבת, חשתי קצת בליבי. לא רציתי להתפנות. הכריחו אותי. והיום אני אסיר תודה. בזכותם אני כאן בעולם הזה עדיין..

מקורות: לקוטי שיחות חלק ט”ו,וירא.

 

  1. היקום הקרנה אלוקית..

תורת החסידות באה להנחיל לכולם את משקפי הרב-מימד הנכונים על המציאות והחיים.

העיניים הפיזיות לא רואות את מלא הספקטרום.כיום אנו יודעים, שאנחנו עיוורים מוחלטים, כלפי חלקים גדולים במציאות.

יצורים זעירים, אטומים וננו-חלקיקים, צבעים מסויימים אינם נקלטים במכ”ם של העין האנושית.

כך בדיוק קורה עם המציאות האמיתית של היקום, היא האנרגיה האלוקית המהווה אותו בכל רגע. אנו איומים לכך בחושיים הפיזיים. הם במצב טיסה ללא קליטה.

כאן יש להפעיל את האנטנות הנשמתיות.

בדיוק כמו מסך שכל מה שנראה עליו מגיע ישירות מההארדיסק, וכמו יוטיוב שכל מה שיש בו אינו אלא הקרנה אינטרנטית ווירטואלית, שחייבת להיות מקוונת כל רגע.

כך כל המציאות הפיזית אינה אלא הקרנה אלוקית בפרסום ראשון בכל רגע נתון.

אלא שאלוקים הוא ‘גרפיקאי על’ שיוצר מציאות רב מימד, שניתן לא רק לראותה אלא אף לממשה.

זה לא משנה את העובדה, שכל כולה של המציאות היא אך ורק האנרגיה האלוקית המומרת למציאות פיזית בכל רגע מחדש.

כשאדם מפנים זאת, החיים הרבה יותר רגועים, והרבה יותר מרוממים, כי אתה כל הזמן חי במרחב אלוקים.

איך אמר נעים זמירות ישראל? –

‘גם כי אלך בגיא צלמוות, לא אירא רע, כי אתה עמדי’!

מקורות: תניא שער היחוד והאמונה.

 

  1. דיבורים כמו חול..כוח הדיבור הוא דו פרצופי..מצד אחד זהו דבר חיצוני ביותר. מה שנקרא, ‘מהפה ולחוץ’, ‘אחד בפה ואחד בלב’.מצד שני מבואר בקבלה וחסידות, ששורשו בנפש עמוק ביותר יותר מכלל הכוחות, ולכן בכוחו לעורר את הכוחות העמוקים ביותר. ‘קול מעורר הכוונה’.השאיפה היא שבדיבור תאיר העוצמה הפוטנציאלית החבויה בו, ואז השמיים הם הגבול, הוא מעורר את האדם על כל רבדיו העמוקים, העונג הרצון החכמה ורגשות עד למעשה בפועל.כמו אדם שנמצא ההתעוררות גדולה, לאחר שמחה שמחה גדולה או מצער אדיר , הרי שבדיבורו בכל מילה שבו, מאיר עצם הנפש.כך השאיפה היא שגם אשר אדם לומד תורה או מתפלל, יהיה בזה ‘חשמל’ נפשי במתח גבוה ביותר.
    ואז כמובן הדיבור פועל הרבה יותר הן על הסביבה, והן בשמים שתפילתו ותורתו עושים פרי והשפעה רבה, בגשמיות ורוחניות.לעומת זאת בענייני העולם עדיף שהדיבור יהיה ללא רתיחה, אלא בנחת ובזהירות רבה, שלא יגרום לאדם כעס ותאוה מיותרים…

מקורות: המשך מאמרי תרנ”ט.

 

  1. מעורב ירושלמי..הכל רוצים לעשות טוב. זהו צורך בסיסי של צלם האלוקים בו נבראנו.
    יחד עם זאת , תוך כדי תנועה מתערבים רפש ובוץ רוחניים של אגו וכוונות צדדיות, גם בדברים הנעלים ביותר, והתוצאה יכולה להיות טרגית  ביותר.
    ירבעם ,דואג האדומי, אחיתופל ואלישע בן אבויה – הם רשימה חלקית בלבד של אישים דגולים ביותר בתורה ובהשגה רוחנית, שהגיעו לשאול תחתית, עקב כך שהם לא נטרלו את החיידקים הערכיים האלימים של האגו , שליוו אותם בכל מעשיהם.
    אם האדם חפץ בחיים ולא רוצה למצוא את עצמו לפתע בעמקי שאול רוחני, עליו לבדוק עצמו תמיד שהוא מכוון מטרה של ביטול לאין האלוקי, לדאוג כסדר לסטריליזציה של מערכות המוח והלב שלו, מנגיעות אישיות ודחפים אפלים, לאפס את המטרות ולדאוג לווייז הרוחני שלו שיהיה תקין ומקוון..

    מקורות :תורת חיים לאדמו”ר האמצעי פרשת נוח