אין דבר העומד בפני הרצון – Mastery Through Conviction

by Benzion Butman
Essays 2015

MyLife Essay Contest

מבוא

שכנוע עצמי (אוטוסוגסטיה) מהווה כלי מפתח חשוב וחיוני להצלחה בכל תחום שהוא. השכנוע העצמי הוא כלי מאוד כוללני שכשאדם לומד להשתמש בו בצורה נכונה הוא ישפר לא רק את מימד מסויים בחייו אלא את כל F תחומי החיים. רבים יאמרו שהתגלית הזו היא פרי מאמציהם של פסיכולוגים וחוקרים מהמאה הקודמת 1 אבל האמת היא שהיה מי שאמר את הדברים עוד קודם לכן.

יתירה מזו, הדברים כפי שהם מוגשים בתורת החסידות, מצביעים על הסיבות לתופעה וכתוצאה מכך מוגשים בצורה מתומצתת שמאפשרת לעמוד על עיקרן של הדברים ולחדד את הדרכים על פיהן ניתן ליישם את התובנות בחיי היום יום.

אין דבר העומד בפני הרצון

אחד האתגרים שמאפיינים את החיים בעידן הנוכחי הוא חוסר היכולת של אנשים לעצב את חייהם באופן עצמאי. באופן פרדוקסלי, דווקא קורסים וסדנאות שאמורים לסייע לנו לפעול עצמאית בצורה נכונה גורמים לפעמים את ההיפך. היווצרותם של קורסים רבים בנושאי חיי היום יום הבסיסיים שבדור הקודם אף אחד לא חלם שהוא זקוק להם יוצרים לפעמים תחושה של חוסר אונים אצל הנוטלים בהם חלק. אלו מקבלים את הרושם שגם פעולות בסיסיות שהגיון פשוט אמור להוביל אותם לביצוע תיקני, אי אפשר ליישם ללא הדרכה חיצונית.

מבלי לקרוא תיגר על הצורך בהדרכה חיצונית בכל תחום שהוא, חשוב לדעת כי הבטחון העצמי הטבעי גם הוא כלי חשוב וחיוני בהגשמת יעדים. יתירה מזו, חלק ניכר מההצלחה של משתתפי הסדנאות ליישם בהצלחה את הנלמד בהן נובע מחיזוק הבטחון העצמי שהם רכשו במהלכן…

הנה הדברים כפי שהם מופיעים במאמר חסידות של הרבי הרש”ב2:

“שיודע עצם מהות נפשו שיש ביכלתו לפעול דבר מצד כח עצם נפשו שממילא פועלים הכוחות לפי אופן העצם וגם קודם שניגש אל הענין ואינו יודע את פרטיו כלל הרי הוא יודע שיפעל ויביא הענין לתכליתו בעזרתו ית’ . . דידיעה והרגש זה הוא בעצם המהות . ועי”ז דוקא באים הגילויים ביותר, דידיעה זאת מה שיודע העצם היא הגורמת התגלות הכחות ביותר כו’, דמי שאין לו דעת והרגש זה לא ערב לבו לגשת אל הענין ואין בו תוקף לזה וממילא אין לו דבר בזה בכחות הגלוים.”

במילים פשוטות: סוד ההצלחה תלוי בגישה. כשיש לאדם תחושת בטחון שהעניין הוא בר ביצוע, עצם התחושה מאפשרת לו למצות את כישוריו ולהגשים את המטרה. לעומת זאת אדם שאינו בטוח שיצליח להגשים את המטרה, לא יצליח לרתום את הכוחות שלו ולהשיג את מבוקשו. כפי שהוזכר לעיל, לא מדובר כאן רק בחשיפת הדרך להצלחה, כי אם ובעיקר, הצבעה על הסיבה והשורש שלה. תחושת הבטחון מוגדרת בדברי הרבי הרש”ב כמנגנון ההפעלה (“עצם המהות”) של כוחות האדם. מידת ההפעלה של האדם את כוחותיו; רמת האנגריה ורתימת היכולות שלו על מנת להשיג את מבקושו, תלויים במידת הבטחון שלו בהצלחה שלו.

על מנת להאיר יותר את הדברים, נשתמש בדוגמא מן התלמוד על מנת להמחיש את כוח השפעתו של השכנוע העצמי. אחד מסמליה הבולטים של היהדות בקשר להישגים הוא רבי עקיבא. נקודת הפתיחה של רבי עקיבא היתה נמוכה מאוד 3: בן גרים שהעפיל לגיל ארבעים ללא ידיעת קרוא וכתוב ואף פיתח שנאה תהומית לתלמידי חכמים. ולמרות הכל, הוא היה לאחד מגדולי מרביצי התורה ומעצבי ההלכה עד שאפילו משה רבינו חש פחיתות ערך כלפיו.

התפנית הזו החלה כשרבי עקיבא ראה את המים שברבות הימים חקקו חור בסלע ונשא קל וחומר בעצמו אם מים רכים חדרו את האבן הקשה, דברי התורה יחקקו בליבי. מה בעצם קרה שם על יד המים המטפטפים? איך בבת אחת חילץ עקיבא את עצמו מארבעים שנות בורות ומרדנות? לאן נעלמו כל אותם התנאים הסביבתיים והאישיים שמנעו ממנו אפילו התקדמות איטית מה שאפשר מהפך דרסטי כל כך?

לאור האמור, כי האמונה של האדם ביכולותיו נוגעת בעצם מהותו של האדם, הדברים מובנים היטב. עקיבא לא נהיה אדם אחר על יד המים. עקיבא לפתע הכיר בעובדה שהוא, אותו עקיבא הבור והמרדן, מסוגל. ההכרה שלו ביכולות שלו הגיעה לעצם נפשו ואפשרה לו לרתום את הכוחות שהיו טמונים בו ולהניע אותם (כלומר, את עצמו) לפעולה. בכל אותם השנים בהם הוא המעיט בערך עצמו, היתה תחושה זו עצמה הגורם לחוסר היכולת שלו. ברגע שהוא הפנים שהוא יכול, הפיחה התחושה הפנימית מרץ חדש לכוחות שלו וגילתה את עוצמותיהן.

אז מה אני עושה עם זה?

כאמור, הנושא הנדון כאן מהווה אבן דרך מאוד מרכזית ובעל השפעה עניפה על כל תחומי החיים. כך שאפשרויות השימוש בו רבות ומגוונות.

יתירה מזו, הרעיון בו מתמקד החיבור מהווה אב טיפוס לרעיונות רבים המוסברים בתורת החסידות ומחוצה לה. כמו למשל, החשיבות של ההסתכלות על העולם בצורה חיובית 4. החשיבות של קבלת החלטות טובות עוד לפני שהיתה הזדמנות לממש אותן. ההשפעה שיש למילים 5. ועוד. במקביל, רעיונות נוספים המוסברים בתורת החסידות ומחוצה לה יכולים לשמש ככלי עזר לנושא הנדון. כמו למשל, האפשרות לבצע בעת סכנה משימות שנראות בדרך כלל כבלתי ישימות6. ההוראה הנלמדת מדברי העגלון לתלמידי הבעש”ט, יכולים אתם אך אינכם רוצים 7. ועוד.

בכל זאת, נתמקד בזווית מסויימת של הדברים ובהשפעה הישירה שלה על חיי היום יום.

רבות מהמשימות המוטלות עלינו נראות לפעמים רבות עוצמה ובלתי ניתנות לביצוע. לאור האמור, תנאי חשוב להצלחה הוא ההנגשה של האפשרויות לבצע את המשימה.

אחת הדרכים להנגיש את המשימה היא לחלק אותה לשלבים. אחד ממזכיריו של הרבי מליובאוויטש, הרב יהודה קרינסקי, נתבקש פעם על ידי הרבי להשלים משימה שהיתה נראית לו מורכבת עד בלתי אפשרית: הוא קיבל לידיו דף טיוטה עם תיקונים מכל הכיוונים והוא חשש שהוא לא יוכל לעמוד במשימה. הרבי ראה את חוסר האונים שלו ובחיוך ייעץ לו, תתחיל מהמילה הראשונה ותלך צעד צעד, תיקון אחרי תיקון, אתה תראה שבסוף הכל יסתדר.

החלוקה לשלבים לא מוכרחת להיות חלוקה הגיונית. לפעמים אין אפשרות לחלק אותה כך. למשל, אדם שמעוניין להפגש עם המעביד שלו על מנת לבקש קידום. עלול לראות במשימה הזו משהו בלתי עביר. חלוקת המשימה יכולה להיות גם בצעדים השוליים שלה. לערוך לעצמך נקודות בכתב אתה יכול? בבקשה. לגשת לחדר המעביד אתה יכול? קדימה. לדפוק על הדלת? אחר כך דברים כבר זזים מאליהם…

בהצלחה!


הערות ומקורות

1. בעשור הרביעי של המאה הקודמת יצא לאור ספר בשם “חשוב והתעשר” (נפוליאון היל). הספר יצא לאור במליוני עותקים ואף חולק ע”י הצבא האמריקני לכל חייל במלחמת העולם הראשונה. המחבר “חשף” שלאדם יש שליטה על ההצלחה שלו (והו א בחר , ברו ח התקופה , בהצלח ה פיננסית) . ע ל פנ י מאות עמודי ם משכנ ע המחב ר את הקור א ברעיו ן שלו, ומסייע לו להפנים את הרעיון ולהטמיע אותו בדרכים שונות: תרגילי שינון יומיים, הצבת פתקאות, סיפורים על אנשים שהצליחו ועוד. יהיה מי שיאמר שגם “הסוד” שהתחיל בעשור הקודם כסרט תיעודי ותורגם לספרים ולקורסים רבים בעלי רקורד הצלחה גבוה בארצות רבות, לקח רעיונות רבים מן הספר.

כפי שיוסבר בפנים, היכולת של תורת החסידות להסביר את סוד הקסם של השכנוע העצמי, מייתרת במידת מה את מאמצי השכנוע הנובעים מחוסר האפשרות להסביר את מנגנון הפעולה של השכנוע העצמי.

2.ספר המאמרים עת”ר ד”ה אז ישיר (ע’ קלא)

3. בכל המובא בקשר לרבי עקיבא, ראה סדר הדורות בערכו. רש”י ד”ה שלא היה בו – יומא כב, ב. אבות דרבי נתן פ”ו, ב. וראה פסחים מט, ב. כתובות סב, ב. מנחות כב, ב.

4. 4ראה לדוגמא לקו”ש ח”י שיחה א’ לפר’ נח.

5. ראה לדוגמא קובץ מכתבים. הובא בהיום יום.

6. ראה לדוגמא שיחת שמחת בית השואבה תשי”ז בתחילתה.

7.ראה לדוגמא דברי הרבי לחניכי קעמפ גן ישראל ט”ו תמוז תש”כ.