המשבר הכלכלי העולמי
The Global Economic Crisis

by Pinchas Mamon
Essays 2015

MyLife Essay Contest

מבוא ופתיחה

המשבר הכלכלי העולמי שפרץ בשנים האחרונות והדיו המתמשכים גם בימים אלו גורם לעולם כולו לרעוד מחרדה והנבואות השחורות ממלאות לא רק את עמודי הבטאונים הכלכליים, אלא גם את נפשו של ‘האיש הקטן’ ברחוב.
בחיבור זה נרצה להראות את המשמעות הפנימית של אירוע זה ואת הדרך הנכונה לפתור את הבעיות שעורר, זאת בהקדמת הסבר הדרך היחודית והפורצת דרך של תורת החסידות להסתכלות על אירועים שכאלה. המושגים לקוחים מעולמה של תורת החסידות ויורדים לפסים מעשיים, כלים והדרכות בהכוונתם של אדמורי חסידות חב”ד לדורותם.

הקדמה: כך זה החל

המשבר הכלכלי העולמי הוא משבר פיננסי גלובלי חריף שהחל בשנת 2008 בארצות הברית והתפשט אחר כך לכל רחבי העולם וממשיך ופוקד גם בימים אלה את העולם ומאיים כביכול להחריבו.
משבר זה פרץ חרף מומחיותם הכלכלית של קברניטי הכלכלה בגדולות והעשירות שבמדינות העולם. המשבר הידוע בשמו ‘משבר הסאבפריים’, פגע קשות בבנקים בארצות הברית שהפסידו מיליארדי דולרים והחלו לקרוס בזה אחר זה. חברות, קונצרנים תעשייתיים ותאגידים עסקיים, איבדו ביממה את כל הונם. קריסת הבנקים גרמה ועדיין גורמת לאובדן אשראי שהוא ה’דלק’ הכלכלי המזין את מפעלי הייצור וחברות הענק. החברות מצמצמות כוח אדם ונסגרות וגרוע מכל פושטות רגל. –
האבטלה גוברת. כוח הקנייה יורד. מעגל האימה הכלכלי מתחיל להסתחרר.
יתרה מזו: במשבר הבנקים, איבדו את הונן גם חברות ההשקעה. לפתע נתגלה כי קרנות הון איבדו עשרות מליארדים מכספי משקיעים. הקונצרנים, החברות ביניהן ארגוני צדקה עולמיים ומקומיים – – איבדו בן לילה את הונם. קריסות אלה העלו את מספר פשיטות הרגל.
כך החל ותפח לממדים מפלצתיים הצונאמי הכלכלי גורף העולמות, שהולך ומחמיר מיום ליוםופוגע במיליוני בני אדם על פני הגלובוס.

מבט והסתכלות – משמעות וכוונה

גישות ופרשנויות שונות
מטבע הדברים עורר המשבר הכלכלי סערה עולמית של חרדה וחוסר ודאות, והביא באמתחתו מספר גישות ופרשנויות:
‘מומחי כלכלה’: רואים במשבר זה קץ הקפיטליזם ושיטת ‘כלכלת הכסף’.
‘מאמיני ‘דתות’ זרות: רואים זאת כעונש על חטאי העולם המערבי הנהנתן והחמדן בבחינת ‘שכר לצדיקים ועונש לרשעים’.
זרמים שונים ביהדות: משבר המבשר את יום הדין וסוף העולם הנוכחי.

המכנה המשותף לגישות אלו שכולן בוחנות את האירוע דרך ‘זכוכית שחורה’, את האירוע עצמו, את – תוצאותיו והשלכותיו ובעיקר את עתידו שאינו מבשר טוב, וזאת בלשון המעטה.
כל זה די ומספיק בכדי להפיל דכדוך, עצבות ויאוש בלב האדם, וחמור מכך לדחוק אותו לפעולות שגויות ולא ראויות.

גישת תורת החסידות
תורת החסידות שהתגלתה ע”י הבעל שם טוב לפני כ 300 שנה, מאירה באור חדש את משמעות החיים בכלל והאירועים והתרחשויות שבחיינו בפרט, כמובן שבכלל זה גם המשבר הכלכלי הנוכחי.
משמעותו של משבר בכלל, גורסת תורת החסידות, כי ניצבים אנו לא רק בפני תופעה שיש בצידה ‘אסונות’, כמקובל לסבור, אלא שיש באירוע זה סימן מובהק לשינוי מהותי המבשר על התחדשות ופריחה חדשה שיצמחו מתוך ה’חורבות של העולם’ שנהרס במשבר.
הרעיון העומד בבסיס אותה התחדשות, מקורו בתורת החסידות, והובא בדברי הרבי מליובאוויטש הנוכחי, מנהיג בעל שיעור קומה עולמי שדיעותיו נחשבות ביותר גם בקרב מנהיגי וראשי ממשלות גדולות בעולם כמו בקרב שועי עולם ומקבלי החלטות בדרגים גבוהים

. באחת משיחותיו בפני קהל חסידיו, התייחס הרבי למשבר כלכלי דרמטי אחר שפקד את ארה”ב )עם השלכות לשאר העולם( בשנת ה’תשמ”ז ) 1987 (. המשבר ידוע בשמו ‘יום שני השחור’, בו קרסה בורסת ה’וואל סטריט’ בניו יורק והבורסות הגדולות בעולם לשפל שלא היה מאז מלחמת העולם הראשונה בשנת 1914 .
ואילו הדברים בלשון הרבי: “ויהי רצון, שלאחרי ה”רעש” שהיה לאחרונה ב”וואל סטריט”, יתברר ויתגלה שהיה זה באופן של ירידה צורך עליה, כלומר, שהכוונה הפנימית היא שיבואו לעשירות גדולה ביותר, אלא, שמטעם הידוע ליוצרה הוצרכה להיות עליה )עשירות( זו ע”י הקדמת הירידה דווקא.”

בשיחה זו נחשף הקורא למושג חסידי קדום המובא בספר התניא, ספר היסוד של תורת חסידות חב”ד: ‘ירידה צורך עליה’ .
וזהו בעצם , הרעיון העומד בבסיס אותה התחדשות מופלאה שבאה אחרי המשבר, ובלשון המדוייקת שבספר התניא: “אין זה כי אם ירידה זו היא צורך עליה”

ירידה זו היא צורך עליה וחלק מהעליה

תורת החסידות מסבירה את תופעת הירידה)הנפילה( במאורעות ובחיי האדם כשלב טבעי ומוכרח המתרחש במעבר מדרגה אחת לדרגה גבוהה הרבה יותר. בעלייה לדרגה חדשה לגמרי אי אפשר – להישאר בעולם המושגים של הדרגה הקודמת. השלב הקודם אף שהוא טוב ונעלה עלול להפריע – – לקליטת הדרגה החדשה. המצב שבו האדם עוזב את דרגתו הקודמת, אך טרם קיבל את דרגתו החדשה הוא היוצר את הירידה או הנפילה. משלים רבים מובאים על כך, המשל הידוע על הגרעין – שעליו להירקב לגמרי בטרם יצמח ממנו עץ חדש הוא אחד מהם.

מושג זה מקבל הרחבה מיוחדת בשיחותיו של הרבי שמדגיש שלא רק שה’ירידה היא צורך עליה’ אלא הירידה עצמה היא חלק מהעליה, ובלשונו של הרבי: “…גם הירידה בעולם ובאדם כיון שהיא ע”פ ההשגחה העליונה, הרי גם היא, הירידה, אינה ירידה אמיתית, אלא חלק מהעליה שבאה בעקבותיה”

המשבר שקיבל פנים חדשות
אם כך ועל פי המובא לעיל, קל יהיה להבין ולראות כי רעידת האדמה הכלכלית הפוקדת בימים אלה את העולם אינה יוצאת מכלל זה ובמילים פשוטות, המשבר הכלכלי הינו:
א. בבחינת ירידה צורך עליה וחלק מהעליה עצמה.
ב. עליה זו תקרום עור וגידים בדמות מהפיכה אישית חיובית ומשמחת בחייהם של מיליוני בני אדם.
ג. עליה זו תתבטא גם בפן הרוחני וגם בפן החומרי.

מתווה מעשי – רעיונות ופתרונות

בכדי שנוכל להציע פתרונות וכלים ליציאה מהמשבר, נקדים בהצגת גישת תורת החסידות לנושא החומריות, כסף וכד’, נושא המעסיק את כולנו, ונסביר את הרעיון האומר כי גישתה של תורת החסידות אינה כגישתן של כיתות אחרות ביהדות, כפי שיוסבר בהמשך.
רעיון זה מובא בדבריו של הרבי לפרשת תרומה בשנת ה’תשנ”ב ) 1992 (, והדברים מרגשים:
“לכל יהודי ישנה עשירות בפועל. ואפילו אם זה לא נמצא בגלוי ובגשמיות אין זה משום שהיא לא קיימת חס ושלום, אלא שיהודי צריך לגלות זאת ע”י עבודתו … מכך ישנה הוראה ברורה שיהודי צריך להשתדל להיות עשיר בפועל בכל העניינים, מתחיל בעשירות ברוחניות, אין עשיר אלא בדעת, להיות עשיר בתורה ומצוות, ועד גם עשירות בגשמיות .. “
כלומר, גישתה של תורת החסידות אינה כגישתן של כיתות אחרות ביהדות )ולהבדיל גם בכמה ‘דתות’ ה’אינם יהודים'( הגורסות כי יהודי צריך לראות אידיאל בחיים של הסתפקות בפת לחם, מים וחיי צנע.
החסידות גורסת להיפך: מצד אחד, יהודי אינו צריך לראות אידיאל בחיים של פת לחם ומים, ומצד שני יהודי אינו צריך לראות בעשירות ביטוי של תאוות בצע. אדרבא, יש לצדד בעשירות ולראות בהשגתה ציווי שהתורה עומדת עליו, ודורשת לחשוף ולגלות את העושר ע”י פעולה. את עושרו הרוחני ע”י לימוד תורה וחיי מצוות, את עושרו הגשמי ע”י השתדלות ועבודה כפשוט.

תמצית הפתרון: להיות עשיר על פי המוסבר לעיל עולה האפשרות הפנטסטית, יש לומר גם בגישתה הריאלית, שתפתור את המשבר הנוכחי, וזאת על ידי שכל אחד ואחת מוכרח להגיע למצב של עשירות אמיתית, ובלשונו של הרבי: “שהכוונה הפנימית היא שיבואו לעשירות גדולה ביותר”, “צריך להשתדל להיות עשיר בפועל בכל העניינים” עשירות מבוססת, שהיהודי יוכל להקדישה להרחבה בחיי החומר ודביקות בחיי רוח, – לימוד וצדקה. בשורה זו, אומר הרבי, מיועדת לכל פרט ופרט באופן אישי.

פתרונות וכלים מעשיים:
ע”פ כל האמור לעיל מוצגת הצעה למתווה מעשי ב 4 שלבים:
שלב א – מבט חדש והפנמה: הבנה, הכרה ואמונה כי יש במשבר הנוכחי בשורה של התחלה חדשה, התחדשות ופריחה שיצמחו מתוך ה’חורבות של המשבר החולף’, וכמובן לא להתייאש חס ושלום כי ברור הדבר שברשות האדם עושר גנוז שבכל רגע יש ביכולתו לגלותו לידי פועל
שלב ב – עשיית כל התלוי בו להיות עשיר ברוח ועשיר בחומר עשירת ממש: בצד הרוחני של החיים הוספה בלימוד התורה ובקיום המצוות בפועל כל אחד ואחת ע”פ יכולתיו – ואפשריותיו ובאופן ד”כל המוסיף מוסיפין לו” בצד החומרי של החיים תכנון וביצוע יוזמות חדשות ורעיונות מקורים הן בתחום עבודת הכפיים והן – בתחום העסקים מתוך כוונה להיות עשיר, עשיר ממש
שלב ג – נתינה וסיוע לאחר: כל הרואה סביבו אנשים שבועת הבורסה והמשבר היכו גלים ופגעו בכיסם, מוצא בהם לעתים קרובות שפל רוח וסוג של ייאוש, המונע מהם כל יוזמה חדשה, הגיונית ומציאותית לתיקון המצב. תן כתף בעידוד ועיצה טובה שגם השני ‘ישתמש’ במשבר הכלכלי כדי להגיע באמצעותו לעשירות.
שלב ד – להשתמש בעשירות לדברים טובים: מובן שעם השגת השפע הכלכלי יוכל היהודי:
1 . להוסיף בכמות ואיכות בלימוד תורת ישראל ולהגביר כח בקיום מצוותיה מתוך שקט נפשי וללא לחצים כלכליים, מה שקרוי מנוחת הנפש והגוף.
2 . לנצל את העשירות כדי לעשות מביתו הפרטי משכן ומקדש לה’ כנאמר ו’שכנתי בתוכם’ בתוך כל אחד ואחד.
3 . להתפנות גם למתן הצדקה, שהרי כשהצדקה מוענקת לנצרך מתוך מצב של שפע, היא ניתנת בסבר פנים יפות, בנועם ובנדיבות ומתוך התחשבות רגישה בכבודו של מקבל הצדקה. ועד ש “גדולה צדקה שמקרבת את הגאולה” ואת בנין בית המקדש השלישי, בפשטות ממש.

סיכום:

כל שצריך אדם הוא לא להיבהל מהמשבר, להביט בו מתוך אספקלריא מראה של אמת, לגלות בתוכו – את פוטנציאל העושר החומרי הגלום בו ובעצמו, לפתוח ביוזמה ממשית להשגת השפע החומרי הזה ולעשות בו שימוש הן לצדקה והן להעמקה בלימוד ואז יידע כי הביא לתכלית הכוונה הטמונה – במשבר הכלכלי ירידה צורך עליה הבאה עם הכוונה הפנימית שעם עלייה זו יבואו לעשירות גדולה – ביותר.