כוחה של מחשבה – Harnessing The Power Of The Mind

by Hadasa Baruchman
Essays 2015

MyLife Essay Contest

המשפט “תחשוב טוב- ויהיה טוב” נעשה נפוץ מאד בעשר השנים (ואולי יותר) האחרונות, וכל הגישה של חשיבה חיובית ודומיהם. אך מעטים יודעים שמקורו של רעיון זה – שהתפשט כאש בשדה קוצים בכל העולם- הוא בחסידות חב”ד.

לפני כ 200 – שנה בזמן כהונתו של הרבי ה”צמח צדק” (הנשיא השלישי של חב”ד), הגיע אליו מישהו שהתחנן אליו וביקש ממנו שיתפלל על חולה אנוש שהיה בסכנה גדולה. למרבה הפתעתו הרבי לא בירך שתהי’ה לו רפואה שלימה וכד’ אלא ענה לו: “חשוב טוב – ויהיה F0 טוב!” ומשמע מדבריו, שעצם המחשבה לטובה תביא לתוצאות טובות הנראות לעין1. ענין כוחה העצום של המחשבה והשפעתה על כל רבדי האדם, היא נושא הנלמד וחוזר ונשנה מזויות שונות בחסידות חב”ד ולהלן כמה דוגמאות:

מח שליט על הלב2: בכח המחשבה אפשר לשנות רגשות. לדוגמא; ישנו מישהו שאיני “מסמפט” כי הוא תמיד מדבר ללא הרף, ולא נותן למישהו אחר (ואני ביניהם..) לומר את דברו או דעתו. אני כועס עליו בתוכי, ואולי גם מבטא זאת כלפי חוץ: “למה אתה לא מקשיב גם לאחרים! אתה חושב שרק אתה חכם ויודע הכל?” אם אעצור ואתבונן במחשבתי במצבו של אדם זה ובנסיבות חייו- שהוא תמיד בודד, שאין לו עם מי לדבר רוב שעות היום, שבמקום בו גדל לא הקשיבו לו אף פעם.. עם הבנות אלו פתאום משתנה כל התמונה- הוא נהפך אצלי מאדם שמזלזל באחרים ולא מקשיב לאף אחד, למישהו מסכן שזועק ונלחם כדי שיקשיבו גם לו. אוטומטית הכעס שבליבי הופך לרחמים וסבלנות. עקב החשיבה השונה- השתנה גם הרגש והיחס בפועל.

במקום שמחשבתו של אדם, שם הוא נמצא3: אתה יושב בסלון בבית. סתם יום אפור ושגרתי. מדליק את המחשב ואז עולה תמונת הים המדהימה שיש לך ב”שולחן העבודה”- אתה יושב ומסתכל, מתחבר לכחול.. לגלים.. למרחב חסר הגבול.. הלב מתרחב, השמחה והתענוג עולים ומתפשטים בגופך..ואתה מחייך.. עכשיו אתה בים!! למרות שלא זזת אפילו מהכסא…

המתאבק עם מנוול- מתנוול גם כן4: כשמתעסקים, מספרים או קוראים על דבר שלילי, למרות שאני מבין שזה דבר לא טוב ולא רצוי, עצם החיטוט, והמחשבה בדבר זה משפיעה עלי ומשאירה עלי רושם- בנפש ואפילו גם בגוף. בחסידות מוסבר שכשאתה נאבק במישהו מלוכלך ומנסה לנצחו ולהפיל אותו, אתה מחבק אותו (כדרך המתגוששים) ועל הדרך- גם אתה כבר התלכלכת…

“ואשר יגורתי- יבא לי5“: כשחוששים ממשהו- גורמים לדבר שאכן יקרה. אם הינך מאד חושש ליפול-מרוב הלחץ שריריך מתכווצים בהליכה- ואתה אכן נופל! החושש להיכשל במבחן- יכשל.. זה שמרגיש “לו זר” אכן יפסיד.. יש הקוראים לזה- “נבואה המגשימה את עצמה”. עצם המחשבה גורמת למציאות להיות כך.

הנ”ל הם רק מדגם קטן מהאוצרות הטמונים בתורה ובכתבי רבותינו נשיאינו- אדמו”רי חב”ד, בנושא המחשבה וכוחה.

כדי להבין את העקרונות ויישומם- אין טוב מדוגמא חיה!

לפני כ 6 – שנים צמחה לי בליטה תת עורית ברקתי הימנית, אשר הלכה ותפחה עם הזמן. אכן תפחה! הרופאים למיניהם הגדירו אותה בכל מיני שמות “אבסס” אך פתרון – אין. פוחדים לנתח כי תשאר צלקת גדולה.. או “תגשי למרפאה אחרת..” ראיתי בבירור שמשמים לא רוצים שיגעו לי בזה. אך הבליטה גדלה.. ונראית מבעד לשולי הפאה שחבשתי כשהיא מכוסה לתפארת בפלסטר. לאחר כשנה של אי התקדמות בטיפול בענין, כתיבה לרבי באגרות קדש וקבלת ברכות, החלטתי “לטפל” בעצמי- גרמתי לעצמי חתך במקום הבליטה ולאחר מאמצים משכתי החוצה משם אבן בגודל של גולה (מהגדולות..) שילדים אוהבים לשחק בם. נותרתי עם חור פעור וגדול ברקה. נסעתי לטרם (טיפול רפואי מיידי) כשבידי האבן, מצפה שיתפרו את החור ויסתם הגולל על כל הסיפור הזה.
לאחר התפעלות עצומה על ה”ניתוח” שערכתי לעצמי, אמרו לי שם שאין צורך לתפור כי זה יסגר לבד. נפלא! עוד יותר טוב! אני לא “מתלהבת” מרופאים וכל הכרוך בכך.. חיכיתי לסגירת הסיפור (תרתי משמע..) אך זה לא קרה. עוד חודש.. עוד שישה חודשים.. וזה רק נראה יותר גרוע..
לאחר ביקור אצל רופא, הפניה מהירה לבית רפואה, אבחון לא מעודד בכלל ואני כבר בדרך לקביעת ניתוח אצל מומחה לניתוח מיקרוגרפי בשיטת מוהז- שיטה המנתחת במקרים של …. המחלה האיומה בעור! כן. זה היה האיבחון.
“לא נורא..” אמר הרופא המומחה “נעשה ניתוח.. ויתכן שהעצב יפגע.. ואז ה גבַ ה תִ צנח.. אבל לא נורא! נעשה עוד ניתוח ונרים את הגבה – אבל לא תוכלי להזיז אותה. גם לא יהיו לך קמטים בחצי מצח! הרווחת!” כמה נפלא!
לא יקום ולא יהיה! החלטתי. לא ניתוח ולא החלקת קמטים! חזרתי הביתה והייתי נחושה בדעתי- עמדתי מול תמונתו של הרבי ואמרתי- צעקתי: “עכשיו זה מתרפא! עכשיו אני בריאה לגמרי! עכשיו ומיד ממש!” התיישבתי בכורסא כשבידי דולר של הרבי ומחשבתי תקועה חזק במחשבה בה אני רואה בדמיוני את החור הנורא הולך ונסגר.. הולך ונסגר.. הולך ומצטמצם.. לאחר שעה וחצי בה ישבתי בריכוז במחשבה של “זה נסגר.. זה מתרפא.. אין שם כלום.. תודה רבה לך ה’ שריפאת אותי!” – לא נותר שם כלום!! רק כתם אדמדם על עור סגור ובריא, שרמז על הנס שהתחולל.

למה זה לא קרה שנה לפני? או שנתיים לפני? הדאגה שלי בה ליוויתי את תהליך “הצמיחה” של הגוש רק הגבירה את הבעיה, וברגע שהחלטתי שאין דרך אחרת אלא ריפוי מיידי- זה קרה ברוך ה’! כח הרפואה נמצא בידינו כל הזמן והבחירה היא שלנו, האם נשתמש בה- או לא (חס ושלום).
מה שיקבע אם נתרפא או לא, זה מה אנו חושבים ומרגישים: האם זה אפשרי? האם אנו רוצים להרפא? מחשבתנו היא שתקבע את גורלנו. עצם זה שאנו חושבים ובטוחים שיהיה טוב, זה עצמו גורם לישועת ה’. הרבי מליובאוויטש מלך המשיח מלמד אותנו: “זה שהאדם F5″ לא נחלץ מצרה הרי זה מפני שהי’ה חסר בבטחון שלו”6

מחשבות שאיתן אנו רוצים לברוא מציאות טובה, בריאה, עשירה וחיובית, חייבות להיות מעוגנות ועקביות- וגם להשפיע על רגשותינו. לחשוב “כן אני בריאה!” ושעה לאחר מכן הספק מכרסם כי הרופא אמר אחרת.. זה לא כל- כך יעבוד.. לכן כל כך חשוב להקיף את עצמנו בדיבורים, מראות, ותזכורות לדברים חיוביים, כדי שנוכל “להחזיק” ברעיון אותו אנו רוצים לממש.

המחשבה היא קופצנית ונתפסת על מה שאנו רואים, שומעים ופוגשים, לכן אם רוצים שתהיה לנו מחשבה טובה, בריאה, חיובית ורגועה, צריך להשתדל לספק לה חומר טוב ובריא: שעינינו יראו מראות חיוביים ויפים, שנשמע מילים חיוביות ומלאות שמחה ובטחון, שנקרא חדשות טובות (ולא את החדשות שמחפשות “סקופים”- את כל הרע שקרה בגלובוס ב 24- השעות האחרונות..).

אם נדע להשתמש ולהפעיל נכון לפחות חלק מהעקרונות שחסידות חב”ד מלמדת אותנו, נסלול לפנינו דרך של חיים חיוביים מלאי שליטה ומודעות. נוכל להכיר ולהשתמש במתנה העצומה שקיבלנו מהבורא: כח של בריאת מציאות על- ידי המחשבה.

ארגז כלים

  1. צריך להשתדל ולבטא את עצמנו באופן החיובי ביותר בו אנו יכולים. מילים חיוביות מחזקות את מחשבתנו בכיוון טוב ולא מחלישות אותנו כמו אלה השליליות. אפשר לראות איך הרבי לא מתבטא במילים שליליות אלא מוצא תחליפים חיוביים כדי לומר את דברו: הרבי לא אומר “בית חולים” אלא “בית רפואה”. לא “נכי צה”ל” אלא “מצוייני צה”ל”. לא אומר “זה דבר רע” אלא “דבר בלתי רצוי” או “שאינו טוב”. כשמדברים על משהו לא חיובי- מחזקים את אותו הדבר בתוכנו ובסביבתנו, וכמובן שאיננו מעונינים בכך!
  2. כשעולה בראשנו מחשבה שלילית או בלתי רצויה לנו (שנוגדת את המטרה החיובית אליה אנו חותרים), לא להתחיל “להתווכח” איתה7, פשוט להסיח את הדעת למשהו אחר וחיובי, זכרון שמח, אירוע שמתכננים, אדם שאוהבים. העיקר לעבור למחשבה טובה ומשמחת.
  3. בכל רגע שמתאפשר (גם באוטובוס, בהמתנה בתור וכד’) לעצום עיניים ולדמיין את המצב האידיאלי אליו אני שואף ולחוש כאילו זה כבר קרה- לדוג’: אם זקוקים לבריאות של אבר מסוים, לדמיין שהוא כבר בריא, מרגיש טוב ומתפקד נפלא. לחוש איזה תחושה נפלאה ושמחה מתפשטת בלב עקב זאת. כמה שנתרגל ונחזור על כך יותר כן יקל לנו ונראה תוצאות ושינויים בפועל ממש.

ישנם כיום כבר אין-ספור מחקרים מדעיים המוכיחים באופן חד משמעי שמצבו הפיסי של האדם ובריאותו תלויים ומושפעים באופן ישיר על-ידי מחשבותיו ואמונתו; החל מנסיונות בחולים שניתנו להם גלולות סוכר ואמרו להם שזה מה שירפא את מחלתם- ואכן נרפאו, לעומת כאלה שנתנו להם תרופות המתאימות לטיפול במחלה שסבלו ממנה, בתוספת הערה של “לא בטוח שזה יעזור..” וכמובן – לא נושעו. כן גם נעשו צילומי מח העוקבים אחר הפרשת הורמונים ופעילות המח בזמן שחושבים על דבר ערכי, טוב וחיובי, המגביר את האופטימיזם וההרפי’ה בגוף, דבר המאפשר לגוף לרפא את עצמו, ועוד כהנה וכהנה.

בחיבור קצר זה, התמקדנו בעיקר על השפעת המחשבה על הבריאות, אך חייו של האדם בכלל בכל התחומים– במערכות יחסים, בניית עסק או קריירה, מצב כלכלי וכד’ הם תוצר ישיר של צורת מחשבתו המשפיעה, בוראת מציאות ונושאת פירות בהתאם.

רצונו האחד והעיקרי של נשיא דורנו- הרבי מליובאוויטש מלך המשיח, הוא שכל העולם יג אל, גאולה פרטית וכללית. שתשרה רק בריאות, שמחה, אושר, שפע ושלום בעולם הפרטי של כל אחד מאיתנו ושל כולנו ככלל.הוא מלמד אותנו שהגאולה כבר נמצאת פה ומחכה לכל אחד אחת.. שיפתח את הדלת ויסחוב אותה פנימה8 – פנימה אל מחשבתנו, רגשותינו, הווייתנו וחיינו בפועל.

כולי בטחון שהקדוש-ברוך-הוא יצרף את מחשבתנו הטובה למעשים הנכונים וסוף סוף נחיה כולנו חיי גאולה אמיתיים בשלימות. אמן, כן יהי רצון!


הערות ומקורות

1. לקו”ש שמות כרך לו

2. תניא פרק יב

3. כש”ט קה”ת

4. תניא פרק כח

5. איוב ג כה-בחב”ד לא מדובר על השלילי…

6. לקו”ש לו ע’ 5

7. אדמוה”ז- תניא פרק כח

8. התועדויות תשנ”ב ו’ מרחשון