אתכפיא: מוח שליט על הלב
The Key to Mondern Man’s Problem

by Chaim Sasson
Essays 2015

כיפוף והכנעת רצון האדם- המפתח לפתרון בעיות האדם בעידן המודרני

MyLife Essay Contest 2015

מבוא

מתוקף עיסוקי כמרצה שמסתובב כ-30 שנה בארץ ובעולם וכן מנסיון של 13 שנים ששדרתי באופן קבוע [יומי ושבועי] ב-5 תחנות רדיו בישראל, יצא לי לפגוש רבבות נשמות ולהיחשף למגוון רחב של בעיות בכל תחומי החיים, שרובם המכריע ניתן היה למנוע לו הכירו את המבנה הנפשי של האדם בפנימיותו, מהם הכוחות הפועלים ב’שטח’, ומה יש לתורת החסידות להציע לפתרון בעיות העידן המודרני.

אתה שומע על סכסוכים ומריבות בין בני זוג בתא המשפחתי, בין אחים לאותם הורים,בין חברים לעבודה, בין שכנים, ובין סתם אנשים. יותר מדי אנשים בכל הגילאים סובלים מבעיות נפשיות במינון כזה או אחר. מפלס הגרושין הולך ועולה, וגם רבים שאמנם לא מתגרשים בפועל אבל גם לא חיים בשלום בית כראוי. יתכן שהם עדיין גרים באותו בית אבל הם חיים כפרודים וכאילו שני זרים תחת אותה קורת גג. אנשים טובים נופלים בדברים שלא יאומנו אם לא יסופרו. רוח שטות נוראה משתוללת כ’סופת הוריקן’ נוראה ומפילה ופוגעת בבתים טובים ומשפחות וזוגות שלכאורה לא חסר להם כלום. אתה שומע את הסיפורים האישיים הכואבים ולא מאמין. אתה שואל את עצמך: למה? כיצד ניתן לשפר את המצב הכואב הזה? איך נוכל להביא את האושר לחיינו הפרטייים ולחברה בכלל ? משהו קרה ב’אויר’ בעידן המודרני. נראה שכל הבעיות שבעולם ניתנות למניעה או להמעטה ואפילו להיפתר אם ננסה להכיר את עצמנו, את הנפשות הפועלות בנו, ולהכיר את העצות שנותנת תורת החסידות, שהיא בעצם תורת הנפש האמיתית ובאופן פנימי.

מלחמה פנימית תמידית

‘על רגל אחת’ נגלה כאן בקצרה מה שמלמד ספר התניא [ספר היסוד של חסידות חב”ד] שבקרב כל אחד ואחת מאיתנו פועלות שתי נפשות. האחת אלוקית[יצר טוב] והשניה ‘בהמית’ [יצר רע]. בכל אדם חבויים כוחות טובים וכוחות שליליים כנגד. יש בנו יצרים ותשוקות ומאוויים לכל מיני ענינים בעיקר גשמיים. וגם לענינים רוחניים. יש לנו שכל ורצון, רגש ודמיון.

לא במקרה מיקומו של המוח הוא בחלק העליון ביותר בגוף האדם- בראש ה’מוביל’ את האדם, ואילו הלב [עם כל חשיבותו מבלי לפגוע בכבודו] נמצא יותר למטה. מח [מרכז המחשבה] לב[מרכז הרגשות] והכבד[מרכז המשיכה הארצית שבאדם]- לא במקרה ראשי התיבות של שלשת המרכזים הללו הוא:”מלך“- מח-לב-כבד. זה הסדר במבנה האנטומי בקומת האדם, וזה הסדר שצריך להוביל את האדם בחייו. תורת החסידות מלמדת אותנו שהמוח חייב לשלוט על הלב. השכל חייב למשול על מאווי ליבנו. ובלשון ה’עם’:תחשוב טוב טוב לפני שתגש למעשה. תפעיל את השכל!

זה לא ‘סיפור’ כל כך קשה, זה בעצם דבר טבעי “כי המוח שליט על הלב בתולדתו וטבע יצירתו”.כך בחר הבורא בבריאת האדם. אמנם אצל רוב בני האדם הרע נמצא בתוקפו ובתולדתו, אבל יש לנו את הכוחות להילחם בו, ולהתנהג בניגוד לרצונות הבהמיים שבנו במחשבה דיבור ומעשה.

אתכפיא

בספר התניא מופיע מושג[שאמנם מקורו בארמית בספר הזוהר] הנקרא:”אתכפיא“.

מהי ה’אתכפיא’ ?כותב בעל התניא:”היא מדת הבינונים ועבודתם, לכבוש היצר”. כלומר הכנעת וכפיית היצר. כל בר דעת יודע ומבין שיש בקרבו מלחמה תמידית בין הטוב והרע. החיים מלאים בנסיונות, במפגשים עם אנשים ומצבים מכל הסוגים, ונדרשת התמודדות והכרעה נכונה בכל מצב על מנת לפתור את הבעיה שנוצרה ואת המבוך שאליו נקלענו.

אחת העצות המועילות ביותר לכל הנ”ל זו שיטת ה’אתכפיא‘. לחנך את עצמנו ואת ילדינו  לאיפוק ולריסון עצמי בכל דבר בבחינת “סוף מעשה במחשבה תחילה.”

אדם רגיל[‘בינוני’ בלשון התניא] נדרש לכבוש את יצרו הרע, יש בו נטיות שליליות והוא נדרש להכניע את היצר ולרסן את עצמו, לכפות[‘אתכפיא ] עצמו להתנהגות הרצויה שתועיל גם לו וגם לחברה הקרובה והרחוקה.

לדוגמה, אנחנו רואים בתקופה האחרונה תופעה של אתכפיא בתחום האכילה והשתיה. יותר ויותר אנשים עושים דיאטות מכל מיני סוגים מתוך הבנה שזו טובתם. מפסיקים או ממעיטים לאכול דברים שעלולים להזיק לבריאותם למרות שהם בתוך תוכם מאוד היו רוצים לשוב ולהנות מהמאכל הטעים שליוה אותם שנים, והנה מתוך מודעות הם מקבלים עליהם משמעת פנימית לרסן את יצרם ונמנעים מלאכול זאת, כמו גם הורדת כמות האוכל ולא רק שינוי באיכות המאכלים. חנויות טבע בשנים האחרונות הפכו לפופולאריות, וגם אולי ברפואה האלטרנטיבית על כל ריבוי מגווניה יש מסר של ‘אתכפיא’. כנ”ל בנושא הפעילות הגופנית בעידן המודרני בו אנו נמצאים, יותר ויותר אנשים ונשים נראים מבצעים ‘הליכה’ מידי יום או לילה, ואפילו מנהלות הערים הכינו מסלולי הליכה מגוונים בערים רבות בעולם בעקבות התגברות המודעות לחשיבות הפעילות הגופנית. והנה פתאום אנשים ונשים מוצאים לנכון לפנות זמן לטובת הענין שהתגלה כחשוב. כעת נותר רק לעשות “אחד +אחד” ולהקיש מהמודעות לבריאות הגוף לפעולת ה’אתכפיא’ לבריאות הנפש. בבחינת “נפש בריאה בגוף בריא”.

אתה רואה שיש לך נטיה [מידה] שלילית כגון מידת הכעס: אתה כועס די מהר על כל מה שלא מוצא חן בעיניך או לא נראה לך. זה יכול להיות בבית עם אשתך וילדיך, זה יכול להיות עם שכניך באזור מגורך, וזה יכול להיות עם חבריך לעבודה או ללימודים, וכו’. ברגע שתתחיל להשתמש בשיטת ה’אתכפיא‘- אתה נכנס למעגל חיים חדש, מאופק מרוסן, מוח שליט על הלב. ‘בא לך’ להגיב בחריפות על דברים שחברך כתב בטור השבועי שלו בעיתון, הוא ממש הרגיז אותך עד ש’דמך עלה עד ראשך’..עצור! ‘אתכפיא‘!!! אל תמהר להגיב, תתבונן עד כמה התגובה באמת נצרכת. אם החלטת שאתה חייב להגיב, תבחן היטב כיצד ראוי להגיב ובאיזה אופן, חשוב על חברך בצורה חיובית [אל תפליל אותו במחשבתך מיד בבחינת “אל תדון אדם עד שתגיע למקומו”] וכעת תתבונן מה באמת מפריע לך, ואלה מלים היית מאוד רוצה לכתוב או לומר לו ובצע תרגיל…’אתכפיא‘- חשוב על התוצאה, אתה עלול להפסיד חבר טוב שנהג לא באחריות בכתבה שלו, שעשה טעות שהקפיצה אותך- אל תאבד את החברות שלך בשל כך: ‘אתכפיא‘! רסן את עצמך ואת תגובתך. כנ”ל בבית עם אשתך נהג איפוק [וגם את גברתי כמובן], אל תגיבו מיד! אל תתנו לכעס להרוס לכם את החיים, המתינו- התבוננו לאן זה יכול להוביל,תחשבו על כל המכלול[ילדים וכח ההשפעה שלכם בחברה-בקהילה וכו] האם זה מוצדק, ורק אז [לאחר שהשתמשתם בשיטת ה’אתכפיא‘ [כפית את יצרך בענין] כעת “מוח שליט על הלב” – תגיב בצורה מאופקת ומרוסנת והכל יראה אחרת. כמה מקרי גירושין היו נמנעים אילו היו מגלים את עבודת ה’אתכפיא‘. כמה משפחות לא היו נהרסות, לו חכמו השכילו לפעול ב’אתכפיא‘. ניתן עוד להרחיב זאת לפרטי פרטים, גם בחיי האישות[טהרת משפחה כהלכה- נביעה מרעננת בחיי הנישואין- איפוק שמשתלם בגדול- ריחוק זמני שמביא לקירוב ממושך ומוצלח] וגם בכל נסיונות החיים. לדוגמה במצב של קשיי פרנסה.

איך מגיעים לזה באופן יותר מעשי? לימדו אותנו כלל ברזל: כי אחרי הפעולות נמשכות הלבבות! תתחילו להתאמן בשיטת ה’אתכפיא‘ בכל תחום שתוכלו.  לדוגמה, אתם רגילים לאכול ‘נישנושים’ בין ארוחה לארוחה- תתחילו בשלב א’ לעבור לנישנושים יותר בריאים, בכל מקרה דלגו על אלו שבוודאות אתם יודעים שאינם בריאים. שלב שני: תתחילו להוריד בכמות- תגבילו את עצמכם לכמות יומית מסוימת. שלב שלישי: תתחילו לבדוק אם בכלל אתם חייבים להיות שקועים בזה כל כך, אולי אפשר להיגמל מכך לגמרי. אפשרות נוספת ליהודים בעיקר: אם עד כה אכלת מה ש’בא לך’ בגלל שזה טעים- תעשה ‘אתכפיא‘ ותחליט שמהיום והלאה אתה לא מכניס לגופך מאכל שאינו כשר. האוכל הכשר הוא ה’אוקטן’ המתאים לך כיהודי בעל 5 דרגות עוצמות רוחניות. נקודה. לנשיא ארה”ב ועוד מיליארדים בעולם שאינם מבני ישראל יש אמנם תפקיד חשוב בעולם וקיבלו דרגה רוחנית המתאימה לתפקידם בגלובוס-‘נפש’. הם לא צריכים לאכול ‘כשר’ כמונו. הם לא מצווים על המצוות שאנו מצווים. לכל בריה יש תפקיד ותכלית בבריאה של הבורא. יחד ולחוד נביא אושר לאנושות.

 

כשאתם יושבים מול המחשב בפרט זה המחובר לאינטרנט הלא מבוקר, ופתאום קפץ לכם משהו שרק יכול להזיק כי “תאוה הוא לעיניים”- “אתכפיא“, חבל להתחרט אחרי נפילה בלתי רצויה שאת תוצאותיה מי ישורנו.

כנ”ל לגבי מחשבות לא טובות , דיבורים מיותרים, ומעשים שלא מתאימים ולא ראויים לבעלי מוח ושכל – חבל על הזמן. האסור אסור והמותר מיותר! המוח חייב להיות שליט על הלב!

הרגשת ה’אתכפיא’ [“מוח שליט על הלב”] תעניק לכם הרגשת תענוג אמיתי- אתה הצלחת להתגבר- אתה נקרא ‘גבר’ כי גברת. את נקראת ‘גברת‘ כי הצלחת להתגבר. הפכתם להיות יותר אלוקיים. שיטת ה‘אתכפיא’ מזכירה לך שאתה ‘אלקי’  בפנימיות שלך. יש בך עוצמה אלוקית שתרומם אותך לדרגת “אדמה לעליון”- לאלוקיות שבאדם. אתה לא נמשל ע”י יצריך, תשוקותיך ומאוויך אלא אתה מושל בהם, אתה מנווט אותם לכיוונים חיוביים וטוב לך, לאשתך, לילדיך לחבריך, לקהילתך ולעולם כולו.

 

מקורות לעיון

אדמו”ר הזקן: תניא פרקים:  ט’, יב’ [וגם ראה ה’לקח והלבוב שם], כז’.

                    ליקו”ת: * ריש פרשת פקודי. * פרשת ואתחנן, ד”ה שמע ישראל.

אדמו”ר הצמח-צדק”: דרך מצוותיך: * מצות איסור אכילת גיד הנשה.                         * מצוה לדון במקח וממכר * האמנת אלוקות סעיף ב, עמוד מו.

אדמו”ר מוהרש”ב : קונטרס “ומעין”: מאמר א’ פ”ב.

הרבי הריי”צ: * סעודת פורים התרפ”ח. * סה”מ תש”ט ע’ 35. “אם רוח המושל”- יב-יג תמוז תרצ”ה- סה”מ קונטרסים חלק ב’ ע’ 716.

הרבי נשיא דורנו: *מכתב כללי י”א ניסן תשח”י. * קונטרס יו”ד שבט תשנ”ב. ועוד.