מחשבת ההיפוך החסידית
5 Clear Steps to Make Problems Work for You

By Menachem Mendel Fromer, Haifa, Israel
Essays 2016

MyLife Essay Contest 2016

כך תהפכו את הבעיות שלכם לסיפור ההצלחה של חייכם!

 

פתיחה:

נכון להיום הגישה הרגילה בתחום פתרון בעיות בכלל, ובפרט הגישה הפסיכולוגית בטיפול בבעיות רגשיות – מחולקת לשתיים:

  1. תקיפת הבעיה באופן ישיר.
  2. הדחקה, עקיפה והתעלמות מהבעיה.

בגישה זו מספר בעיות:

1.הבעיה עלולה להישאר או אף להחריף (בפרט בגישה של מלחמה ישירה, בה הבעיה מודגשת מאד).

2.ההשפעה היא לטווח הארוך בלבד (כמו בהרבה טיפולים פסיכולוגים) ולא שינוי מיידי.

 

החסידות  מעלה פתרון מהפכני לבעיות הנ”ל בגישה מבריקה: בבעיה עצמה טמון הפתרון!

גישה זו, שתוסבר בהמשך, הינה מהפכנית מכמה סיבות:

1.היא עוקרת את הבעיה מן השורש והופכת אותה לחיובית.

2.ההשפעה על הבעיה היא מיידית.

  1. היא מעניקה אושר ונקודת חוזק פנימי שנשאר גם בעתות מצוקה קשות.
  2. הפיכת הבעיה למעצימה משפיעה על תחומים נוספים בחיים.

 

אני כותב זאת מהניסיון האישי שלי שצברתי בהתמודדויות רבות במהלך חיי, כאשר במקביל התוודעתי עם השנים לעולם המופלא של תורת החסידות. תחילה סברתי שהרעיונות שהיא מביעה משתלבים בגישה זו באופן מעורר התפעלות; אך ככל שהבנתי ולמדתי יותר, חדרה למוחי ההכרה כי ובעצם החסידות היא המקור לשיטה הזו.

 

המקורות בתורת החסידות לשיטה:

במישור האישי:

האדמו”ר הראשון של חסידות “חב”ד”, רבי שניאור זלמן מליאדי כותב בספר היסוד של החסידות ה”תניא” את המילים הבאות (פרק ל”א): “למה ה’ עשה כך להוריד את הנשמה… (שהיא חלק ממנו ממש, מההוויה האלוקית הבלתי מוגבלת, והורידה לעולם החומרי שנחשב רע ומתועב?)… אין זה כי אם ירידה לצורך עליה.

 

ועוד כותב באותו ספר במקום אחר (פ’ כ”ט):  “נתן לה הקב”ה (לנפש הבהמית השואפת למילוי סיפוקים גשמיים באופן מיידי, דבר הנחשב רע) רשות ויכולת להגביה עצמה (על הנפש האלוקית, השואפת למעשים טובים קדושה ועניינים חיוביים ) כדי שהאדם יתעורר להתגבר עליה” (על נפש הבהמית ועל משיכתה לרע בהתמקדות במעשים טובים).

משני המקורות ברור, כי “הבעיה” – שהנפש הבהמית מכשילה את האדם – נועדה כדי שיתגבר.

מבלי שקוראים את דברי רבי שניאור זלמן אפשר להגיע לקו חשיבה מוטעה: כל הניסיונות והתאוות מייאשים מאד והחיים נראים כמו התמודדות אינסופית וקונפליקט תמידי בין הכוחות השונים הפועלים בנפש (ההכרה המוסרית, והתאוות היצריות). אולם לאחר שמעיינים בדברי הרבי מתגלה נקודה מפתיעה: ההתמודדות הזאת היא בעצם זמן איכות, במהלכו הנפש (גם האלוקית וגם הבהמית) יכולה להתעלות ולהגיע לדרגה יותר גבוהה מהדרגה שהייתה בה לפני ירידתה.

 

במישור הכללי – מגלות לגאולה של הכלל:

הרבי הנוכחי של חסידות חב”ד, רבי מנחם מנדל שניאורסון, כותב במאמרו “ציון במשפט תפדה” תשמ”א:

“והנה ידוע שכוונת הירידה של הגלות היא לצורך עליה, שעל ידי העבודה (לימוד התורה וקיום המצוות) בזמן הגלות דווקא יהיה הגילוי”. – עכשיו שימו לב טוב למילים הבאות שהוא כותב – “וכיתרון האור הבא מן החושך שע”י החושך (הענייניים השליליים של הגלות!) נעשה יתרון (תוספת ועליה) בהאור (העניינים החיוביים בגאולה)…  וככל שהירידה, החושך היא למטה יותר כך העלייה גדולה יותר“.

 

זאת אומרת שדווקא ע”י הגלות והקשיים שהיא גוררת – הגאולה יותר מושלמת.

 

מקור נוסף מהרבי הנוכחי: במאמר “ואתה תצווה” (תשמ”א) כותב על זמן גזרת המן (גזרה שבה נגזר כליון על היהודים), שדווקא משום שהייתה לבני ישראל הצרה הזאת – התעוררו לשוב בתשובה והגיעו לדרגה הרבה יותר גבוהה משהיו בה קודם.

 

איך זה עובד?

עד עתה הצגנו את המקורות בתורת החסידות – במישור התיאורטי, ויישום בפן האישי את הגישה הייחודית הזאת: שאפשר להסתכל על עניינים שליליים במבט חיובי ובכך להתמודד אתם ביתר קלות. עכשיו ניגש לתרגם את סוד ההצלחה לחיינו.

 

כיום, בחיים המודרניים אנו נדרשים לתמרן במגוון משימות ואתגרים שפעם לא היו מנת חלקו של האדם מן השורה. אורח החיים בחברת שפע, המבנה החברתי והמשפחתי, האופי של מקומות העבודה ולצדם מקומות הפנאי והבילוי – יוצרים שורה של בעיות פסיכולוגיות שנולדו מאורח חיים האמור.

עיקר הבעיה היא שקשה למנוע בעיות אלו, בגלל היותם תוצאה הכרחית של אורח החיים. מכיוון שכך, מוכרח שיהיה פתרון לבעיות כשהם כבר מתרחשות.

ואכן עפ”י תורת החסידות יש פתרון. כל אדם שנקלע למצוקה מכל סוג צריך ראשית לעצור ולשאול את עצמו:

  • מה נקודת האור שיש במצוקה שלי? איך אני הופך את הבעיה לאתגר מחזק?
  • כאשר זיהה נקודה כזו, עליו בשלב שני להתמקד בנקודה החיובית ולהבליט אותה, דבר שייתן לו מוטיבציה רבה להתמודד עם הבעיה שלו ולפתור אותה.
  • התהליך מגיע למיצוי כאשר אחרי פתרון הבעיה ירגיש שהוא יותר מחוזק והבעיה הייתה אימון שגרם לו לצאת הרבה יותר חזק מכפי מצבו קודם, וחיזקה לו את “שרירי ההתמודדות” – באותה התמודדות בפרט ושאר ההתמודדויות בכלל.

 

דרך פעולה מעשית:

  1. מזהים את הבעיה ומבינים אותה היטב, כצעד מקדים לכך שנוכל למצוא בה את האור.
  2. חושבים ומזהים את נקודת האור בבעיה שלנו. (סבלנות! צריך לעצור ולפנות זמן מיוחד לכך).
  3. מתמקדים בנקודת האור ומפנים לעברה את הזרקור. מעכשיו אין לנו “בעיה” אלא “אתגר”!
  4. פותרים את האתגר במוטיבציה והופכים אותו לסיפור הצלחה.
  5. מִתְּרַגלים צעד אחר צעד לחשוף בכל בעיה ובעיה בחיים שלנו את האור.

 

הזווית שלי

אני כותב על השיטה משום שחוויתי וניסיתי  אותה על  בשרי, ואני בטוח שהיא יותר טובה משיטות שונות אחרות שהתוודעתי אליהם:

בצעירותי סבלתי מבעיית השמנה כבדה, שכפי שאתם מתארים לעצמכם נלוותה לקושי רגשי ודימוי שלילי, מה שהפריע לי בחיי היום יום. עברתי תהליך משולב: תוך שמצאתי ב”ה פתרון “פרקטי” לבעיה ואיבדתי את הקילוגרמים המיותרים, נעשיתי יותר מודע לעצמי – נחשפתי יותר לאור החסידות ולרעיונות המעשיים שהיא מציעה. באותה תקופה קראתי רבות, להבדיל, על שיטות שונות בפסיכולוגיה.

כיום אני יודע שהבעיה הזאת – היא אחת המתנות שקיבלתי בחיים. אדרבה הבעיה הייתה מנוף לא רק להתמודדות בתחום שמירת הבריאות – שהיא כידוע תובענית בחיים המודרניים, ואני עדיין צריך להתמודד עמה – אלא גם מקור אנרגיה בכל פעם שמופיעה התמודדות חדשה מכל סוג, רגשית ופיזית.

בהסתכלות לאחור אני בטוח שההשמנה ותופעות הלוואי שלה לא רק שלא הזיקו לי, אלא מכיוון שתוכנית להורדה במשקל דורשת עמידה במטרות ומשמעת עצמית מרובה – היא הקפיצה אותי לרמות חדשות של בגרות, עמידה ביעדים, והסתכלות על בעיות כאתגרים פתירים שאף יועילו לי בעתיד. אני בטוח שמי שילך עם המוטו הזה יוכל ליהנות מחיים מוצלחים ופוריים הרבה יותר.

גם היום, כמו כל אדם מן השורה, אני מתמודד עם בעיות יומיומיות, וגם מול “חסרונות” מולדים שדורשים התמודדות לטווח הארוך. אבל במקום להסתכל על בעיות אלה בתור עניין שכדאי להיות בגללו בתסכול, או לתפוס אותם ככתם שחור ומעיק – אני מתבונן לרגע שזה בעצם מתנה משמיים לעליה גדולה שתבוא בעקבות ההתמודדות. כך גם ההסתכלות שלי על הגיל שאני נמצא בו כיום “גיל ההתבגרות” – בתור מקפצה לחיי כבוגר מצליח בעז”ה.

כך התגבשה אצלי שיטת הפעולה שתיארתי, ובעזרתה אני מתמודד עם בעיות:

  1. לפני שאני מתחיל את הפעולה, אני מזהה היטב את הבעיה (דבר שדרוש בכל סוג של טיפול והוא כלל ראשון באינטלגנצייה הרגשית-EK).
  2. מגלה את נקודת האור בבעיה (למשל התמודדות עם השמנה פירושה: מודעות לשמירת אורח חיים בריא. במובן רחב יותר – אתגר שיעניק חוזק וכוח בכל התמודדות עתידית).
  3. מתמקד בנקודת האור ובכך מתמלא בחשק וכוח רצון להתמודד – ובעצם עובר לשלב הפעיל של פתרון הבעיה.
  4. שלב הסיכום ו”ההטענה” – פתרתי אתגר, הופך את הבעיה לסיפור הצלחה מעצים.
  5. כל התמודדות, גורמת לדרך הפעולה הנכונה – להיות ספונטנית יותר בפעם הבאה. כך אני מחיל את השיטה על כל התמודדות שהיא ומתרגל להסתכל בגישה חיובית על כל דבר.

 

פרקטיקה בעבודת ה’:

הייתי רוצה לגעת כאן בנקודה עמוקה ופנימית יותר:

כשהאדם מאמין ויודע שכל מה שהוא עושה בעולם הזה נועד כדי לשרת את בורא עולם ומטרתו “דירה בתחתונים” – הרי בכל מצב שהוא נקלע אליו בחיים, ביכולתו ל”תרגם” לשפה הזאת.

כגון: אדם שנוסע בגלל אילוץ כלשהו למדינה אחרת. במבט ראשון – טלטול וסחיבה שהם כורח המציאות, שהיה עדיף להיפטר מהם מהר ככל האפשר. אבל מנקודת מבטו של המאמין הוא לא עוד בובה שמגיעה הנה אלא הוא שליח להפיץ באותו מקום עניני יהדות.

דוגמא נוספת כתב רבי שניאור זלמן בספר התניא: ככל שלאדם יש יותר ניסיונות בעבודת ה’ – כך יש לו אפשרות להגיע לדרגא יותר גבוהה משום שהוא הופך כל ניסיון לסיפור הצלחה.

בכלל הגישה היהודית לנושא היא “שכל מה שעושה הקב”ה לטובה הוא עושה” גם דברים שבמבט ראשוני הם קשים ורעים כל מטרתם היא לנסות את האדם. לא רק שאח”כ זה יהיה חיובי – אלא ממש עכשיו זה “לטובה”. כך כל קושי עם קצת מודעות והתבוננות יגרור אחריו גל של אושר ותקווה.

וכך גם כותב בפרק כ”ו כפתרון לאדם שנמצא בעצבות בעקבות מצוקה בתחום החומרי – עליו לדעת שהצרה שהוא נקלע אליה היא ביטוי של אור אלוקי נעלה שלא יכול להתבטא באופן סדיר בעולם הזה, ולכן מתבטא בצורתה של אנדרלמוסיה. בהמשך הרבי אף מרבה בשבחו של האדם ששמח בייסורים שנופלים עליו.

 

לסיכום: האדם בכל מצוקה\ ניסיון\ בעיה בשלל תחומים בזוגיות\ במשפחה\ בעבודה יכול לעשות stop רגע אחד ולמצוא את נקודת האור ולהצית אותו לאור גדול.

 

שיטה זו יעילה בין השאר להתמודדות נפשית של מחנכים במקרה של תופעת נשירה הנפוצה בזמן האחרון:

חשוב להדגיש למחנכים ולהורים המתמודדים עם בעיית נשירה של ילדים: אפשר להסתכל על לבטים ספקות  של אותו בחור בייאוש, דבר שיוריד משמעותית את המוטיבציה וכוח הרצון אבל אפשר להסתכל על הנשירה בתור פוטנציאל גדול למנף את המצב הרוחני יותר ממה שהיה מלפני כן. שכן המציאות מוכיחה שדווקא כאלו שחוו תקופה של בלבול והתלבטות ופתרו אותם בצורה מושכלת – התחברו לאחר מכן בצורה הרבה יותר עמוקה לאמונה וליהדות.

סיכום: 

בפרק הפתיחה דנו בגישות הרגילות של בני האדם בימנו להתמודד עם קשיים ובעיות והצגנו את הבעיות שיש באותן גישות.

הצגנו יתרונות שיש לשיטה מהפכנית של החסידות, הפותרת בעיות כאלו מן השורש.

משם עברנו לפרק המקורות, שם הצגנו שלל מקורות מתורת החסידות בין ברובד האישי (ירידת הנשמה) ובין במקבילו הכללי-תיאורטי (גלות וגאולה).

בפרק “איך זה עובד” הורדנו את השיטה לפן המעשי, באופן שיתאים גם לאדם שאינו שומר לעת עתה על אורח חיים אמוני. המחשנו את דרך היישום בחמישה שלבים:

  1. זיהוי בעיה; 2. זיהוי נקודת האור; 3. שאיבת מוטיבציה מנקודת האור; 4. פתרון מעשי; 5. הכרה בהצלחה ואמונה ביכולת להתמודד בעתיד.

לאחר מכן הצגנו זווית אישית וניסיון חיים של מחבר המאמר בהתמודדות עם הקשיים והבעיות שלו ויישום השיטה בחיים שלו.

סיימנו בפרק מעמיק יותר – “פרקטיקה בעבודת ה'”, בו הצגנו כלים ודרכי חשיבה ליישום השיטה בעבודת ה’. והצגנו קטעים מספר ה”תניא” שמחדדים את השיטה הזאת ונוגעים בשורשים הרוחניים של הניסיונות והקשיים. בסיום, הצגנו הסתכלות חדשה על בעיה הנפוצה של הנשירה בדורנו.

סוף פסוק :

החסידות הופכת כל רע לטוב, כל חושך לאור ובכך נותנת לכל אדם מכל סוג בכל רגע אפשרות להפוך את מצוקותיו ובכך גם את חייו לסיפור הצלחה. כולי תקווה שמאמר זה יהווה כלי יעיל לפחות לאדם אחד שיצליח לכוון את חייו על מסלול ההצלחה, ואם כך דיינו.

 

בהצלחה!